Vi er 14 og 15 og han vil have børn - hvad gør jeg?
Kære adam og eva. Jeg har fået mig en rigtig sød og dejlig kæreste og ham og mig, vi har haft sex og vi var begge einge om det og han er 14 og jeg er 15 og nu er vi begyndt og snakke om børn og han er klar til at få dem, men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige eller gøre, fordi at jeg elsker ham og en dag ville jeg da godt, men jeg tror bare, at det for tidligt. Kan I ikke hjælpe mig med det og hvad jeg skal gør og sige til ham om det?
Hilsen musen

SVAR:
Kære "musen"
Nyd din ungdom
Det er dejligt for dig, at du har fået en sød kæreste. Det er efter min vurdering alt for tidligt for jer at blive forældre nu. Din krop er næppe fuldt ud udviklet og du er stadig i gang med at forme din egen identititet som menneske. At blive forældre og mor er en meget stor opgave og et meget stort ansvar. Sådan et lille barn kræver din fulde opmærksomhed, både dag og nat. Det kan godt være, du er en moden og ansvarsbevidst pige, men at blive mor vil skubbe dig ind i et voksen-liv, som du endnu er for ung til. Du og din kæreste har brug for at være unge og nyde hinanden. Lav sjove ting sammen med din kæreste og lær hinandens gode og dårlige sider at kende. Det er også vigtigt, at du bruger tid på veninder. Det er godt at have veninder, man kan dele hverdagslivet med.
Pas på dig selv og dit sexliv
Du skriver, at I er fælles om beslutningen om at have sex. Men jeg vil minde dig om, at det faktisk her i landet er ulovligt at have sex, før begge er 15 år. Den lov er lavet, fordi nogle kloge mennesker har vurderet, at man ikke er fysisk eller psykisk klar til at have sex, før man er over 15 år.
Vær helt ærlig og åben
Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal sige til din kæreste. Jeg synes, du skal sige det, som det er, at du ikke er parat til den store opgave, det er at være mor, at der er mange andre måder at nyde hinanden på. Jeg er sikker på, at han vil forstå dig.
Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen
Mvh Mette