Venusbjerget buler ud – kan man gøre noget?
Hej.
Jeg har tænkt på det i lang tid. Jeg er en pige på 17 år. Når jeg har løbebukser på, er det, som om jeg har en slags bule i mine shorts. Jeg har mærket efter, og det er min knogle nede ved underlivet, der buler ud.
Når man kigger på andre, er der intet. Det er kun mig, tænker jeg. Ved I, om der er andre med dette problem, eller kan man lave nogle øvelser, så det ser mindre tydeligt ud?

SVAR:
Kære pige
Tak for dit spørgsmål. Det lyder, som om du har bekymret dig om din problematik over noget tid, så det er fedt, du har fået mod på at spørge os!
Jeg må indrømme, at jeg ud fra din beskrivelse ikke er sikker på, hvor din bule helt præcist er placeret. Som jeg læser det, er det én enkelt bule omkring skridtet, der mærkes som en underliggende knogle, der stikker lidt ud. Det generer dig, fordi det ikke ser ud til, andre piger har en sådan bule. Jeg håber, det er rigtigt forstået.
En helt normal kvindekrop
Jeg tror umiddelbart, at den bule, du kan mærke, er tegn på en helt almindelig kvindekrop. Hvis den ligger fortil ved skridtet, er det den del af hoftebenet, der kaldes kønsben (eller skamben). Kønsbenene samler sig fra hver side til et stift led i midten, som bliver kaldt symfysen, og ovenover dette led er der et fedtlag, som kaldes mons pubis (eller venusbjerget). Størrelsen på mons pubis afhænger lidt af hormonniveauet i kroppen, så ved puberteten vil det vokse pga. en øget mængde østrogen. Der vokser også kønshår frem ved puberteten.
Din bule er altså højst sandsynligt en del af at være en kvinde og kan ikke fjernes eller trænes væk. Den kan blive mere synlig hos kvinder, som generelt er tynde og ikke har så meget fedt omkring maven. Jeg tror også, at bulen opleves større af os selv – altså at flere kvinder nok går rundt og tænker, at deres “mons pubis-bule” er ret synlig i stramme løbebukser, men at andre egentlig ikke tænker over det.
Et par råd
Nu ved jeg ikke, om jeg har forstået din problematik korrekt – og du er MEGET velkommen til at skrive igen, hvis ikke jeg har fanget den første gang – men jeg har her til sidst lige et par råd til dig:
Hvis du tænker, at bulen ikke kan være en del af en almindelig kvindekrop, som jeg har beskrevet her, så kan du gå til din egen læge og få den tjekket. Det kan måske føles pinligt, men jeg er sikker på, at lægen har set mange kroppe før og er interesseret i at behandle dig bedst muligt, så det kan du roligt gøre.
Mit andet råd er, at du kan tage en snak med din mor, en anden voksen, som du stoler på eller nogle gode veninder. Det kan være, du ikke er den eneste, der oplever, at du har en bule ved skridtet, som er ret synlig. Det kan måske hjælpe dig til at acceptere din krop med den bule – og måske endda flere buler andre steder – som nu en gang er der. Vores kvindekroppe er forskellige men fantastiske. Tænk, at der ikke er én i hele verden magen til dig. Det er godt skabt, synes jeg.
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål. Ellers skal du som sagt endelig bare skrive til os igen.
Vh Amalie