Veninde vil ikke snakke med mig - hvad gør jeg?
Hej. (Mie og Line var mine to bedste veninder.) Jeg var oppe og skændtes med Mie i dag, og så spurgte jeg, om vi ikke bare kunne sige undskyld til hinanden, og så kunne det være glemt. Og så sagde hun: "nej, det har jeg ikke lyst til", og så blev jeg sur.
Det var meningen, vi skulle havde været ude og shoppe i dag. Så ringer jeg til hende og spørger, hvorfor vi skal skændes hele tiden, og så sagde hun, hun syntes, jeg kritiserede hende hele tiden, og så sagde jeg undskyld for det, og jeg sagde, hun skulle sige, når jeg gjorde det. Så sagde hun:" nej, det vil jeg ikke, du bliver bare sur". Så sagde jeg: "okay, så må du havde dig en hyggelig dag med din bedste veninde "og så sagde hun: "vi ses". Så sagde jeg: "Det tror jeg ikke" og lagde på.
Så skrev jeg til Line, hun skulle sige undskyld fra mig til Mie og hvis det ikke kunne du, så måtte vi lade være med at være venner. Så skrev hun. "ok", så skrev jeg: "hun er vel ligeglad", så skrev hun: "det er hun vel", så skrev jeg; "det er du vel også".....
Så ringede jeg og sagde undskyld og ville sige det til Mie, og så sad de og grinede, og så sagde jeg: "sikke nogle lorte veninder jeg har mig" og lagde på. Så ringede Mie og sagde:" Du kan ikke sige, vi er lorte veninder, når vi ikke er dine veninder"...
Nu ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre eller sige. De vil ikke snakke med mig mere..... Håber I vil hjælpe mig.
Knus Milo, 13 år

SVAR:
Kære Milo
Tak for dit brev, jeg vil prøve at hjælpe dig.
Du skriver, du har 2 bedste veninder, som du nu er uvenner med. I har sagt og gjort noget, som lige nu ødelægger jeres venskab og de 2 bedste veninder er nu sammen og du er lukket ude af fællesskabet.
Gode venskaber værd at værne om
At have vennner/ veninder, at være med i et fællesskab, at have nogen at gøre ting sammen med er rigtig vigtig. Det er godt for ens selvfølelse og det giver en følelse af at være værdifuld. I fællesskabet med andre lærer vi, hvordan vi skal opføre os, vi lærer at løse problemer og vi finder ud af, hvordan venskaber udvikles og vi afprøver forskellige måder at være på. Vi lærer forskellige sider af os selv at kende.
Venner ejer ikke hinanden
Det kan også ske at veninder/venner skiftes ud, fordi de får nye interesser eller andre venner, som de bruger tid på at lære at kende.
De fleste har som du een eller 2 veninder, som man er nært knyttet til og som man betror sig til. Når sådan et venindeforhold er truet, er der voldsomme følelser på spil.
Du har kaldt dem "lorteveninder" og det er selvfølgelig ikke det mest velvalgte, når du nu gerne vil bevare venskabet.
Hvordan være en god veninde?
Det at Mie siger, du kritiserer hende hele tiden, hvad ligger der i det? Kritik kan være et tegn på venskab, men man kan også kritisere alt og være ligeglad med, at det sårer. Man kan også kritisere, uden selv at lægge mærke til, at det er det, man kommer til og uden egentlig at ville det. I et godt venskab skal der gerne være plads til alt mellem ærlig ros og ærlig kritik, og man giver det for at beskytte og støtte hinanden. I et venskab er det vigtigt, at kritikken er venlig og ikke gives som et angreb.
Godt at erkende fejl og sige undskyld
Det er rigtig fint, at du har sagt undskyld, og at hun skal sige til, når du kritiserer hende. Du har vist et ønske om forsoning. At Mie har trukket sig kan være en sårethed, som skal have lidt tid til at læges. Det kan handle om jeres forventninger til hinanden, der skuffes. I håbede begge på noget, som I ikke fik. I føler jer nu usikre på hinandes venskab og føler jer misforstået.
Tal sammen om jeres forventninger til venskabet
Hvis du vil forsøge at redde venskabet er mit bedste råd at få snakket sammen, måske skal der gå lidt tid, måske er den tid allerede gået, siden du skrev. Tag initiativ til at mødes og få snakket. Måske er det bedste at se stort på det, der skabte stridighederne og istedet fokusere på det gode i venindeforholdet, tilgiv hinanden og se fremad.
Læs også
Gode venner
Bliver ofte uvenner over små ting
Håber det bedste for jer alle 3.
Kh
Lise H. Thuesen