Veninde skader sig selv, hvordan kan vi hjælpe?

Vis spørgsmål

Hej. Vi er nogle piger, hvis veninde, lider af bulimi/anoreksi, depression og så skær hun i sig selv. Hun er bevidst om, at hun skader sig selv, og vi har snakket med hende detaljeret omkring hendes problemer.

Men vi ved ikke, hvordan vi skal håndtere det.. Vi har prøvet at være søde og forstående, kritiske, hårde, men ingenting har hjulpet. Hun har skadet sig selv i lidt mere end et år nu, og det er kun blevet værre. Hun går til psykolog, gruppeterapi mm. Men det virker ikke som om, hun får det bedre af det..

Hendes forældre er skilt, og hun har det rigtig svært med dem begge, specielt sin mor. Selvom hun godt ved, at hun skader sig selv, siger hun, at hun sagtens kan leve med det, og at det hele nok skal gå.. Dette gør os mere bekymrede, vi ved ikke, hvad vi skal stille op.

Det er faktisk blevet så slemt, at hun er begyndt at kaste blod op. Håber nogen kan hjælpe?

Veninderne, 17 år

SVAR:

Kære veninder

Det lyder rigtig svært. Det er godt, at jeres veninde har jer.

At have svære ungdomsproblemer

Som I skriver, er jeres veninde hårdt ramt både af spiseproblemer og af familiemæssige problemer. Det er ofte en svær og lang proces at stoppe en spiseforstyrrelse. Som I nok ved alt om, så gør jeres veninde det formodentlig for at have en form for kontrol. Det er måske opstået i forbindelse med hendes forældres skilsmisse, men der kan ofte også være andre medvirkende faktorer til, at det bliver så slemt, som det I beskriver.

Når det har stået på i lang tid, skal man også regne med, at det tager lang tid at komme på ret køl igen. At stoppe med at have en spiseforstyrrelse kan tage lang tid, for nogle flere år. Som I beskriver, er hun også deprimeret, og det gør jo selvfølgelig situationen endnu vanskeligere.

Hun får hjælp

Det allervigtigste, I fortæller, er at hun er i gode hænder. Hun går til psykolog og i gruppeterapi. Det er rigtig godt. Jeg kan godt høre, I ikke synes, det hjælper, men som sagt kan det tage meget lang tid. Jeg synes, det er betryggende, at hun er i professionelle hænder, for det fritager jer for at have et overordnet ansvar. Jeres ansvar er at være gode veninder, der tør være der, også når det er svært for hende.

Hvad kan I gøre som veninder

Når man har en spiseforstyrrelse, vil mange ofte gerne skjule det eller lade, som om det hele er ok. Jeg tror, det bedste i sådan en situation er at have veninder, der tør blive. Både at være veninder, men også engang imellem skrappe veninder. Altså veninder der tør sige, hvad I tænker om det, hun gør ved sig selv. Det skal I gøre på sådan en måde, at hun ikke vender jer ryggen, for så har hun jo heller ikke jer.

Selve ansvaret for behandlingen, og hvordan hun skal få det bedre, ligger hos hende selv, hendes psykolog og læge. Jeg er sikker på, at hvis de bliver yderligere bekymret, så ved de godt, hvad de skal gøre.

Hvis I synes, det er svært at være jer, kan I jo overveje at spørge, om I må komme med til en psykologtime, hvor I alle tre kan tale om, hvordan I fortsat kan være gode veninder og støtte hende så godt som muligt.

Venlig hilsen
Steen Kruse