Veninde ked af det over min kæreste - hvad gør vi?
Hej...Jeg er en pige på 12 år:)...For ca. 3 måneder siden fik jeg en sød kæreste:):) .....
Da vi blev kærester, begyndte en af mine veninder at blive ked af det. Jeg snakkede med hende og fandt ud af, at hun var vild med ham ( min kæreste)......
Min veninde var lidt "sur" på mig og hun gad ikke rigtigt at snakke med mig;(...jeg snakkede med min kæreste, hvor vi tog en snak med min veninde...
HJÆLP!!! Vi ved ikke, hvad vi skal gøre og hun snakker ikke til os ;( SERIØLLE VI VED IK' HVAD VI SKAL GØRE!!
Cecilia, 12 år

SVAR:
Kære Cecilia.
Der kan være flere ting på spil i dette. Der kan for din veninde være sorgen over at have ”tabt” til dig i kampen om en kæreste. Selv om det ikke er en åbenlys kamp, kan det ramme ens selvfølelse, at man ikke var den først foretrukne. – Sådan er livet, men det kan være hårdt at lære… Og når man føler sig forbigået, kan sorg let blandes med vrede og misundelse.
Du kan også overveje, hvordan det har forandret dit og din venindes indbyrdes forhold, at du har fået en kæreste. Måske brugte I mere tid sammen før, men nu er du optaget til anden side, så faktisk føler hun sig måske også forbigået af dig. Måske har hun mistet noget af det venindeforhold, I havde før?
Hvad skal du gøre? Tja… det tager tid at lære at leve med et nederlag og et tab, du bliver nødt til at acceptere, at din veninde har brug for tid. Hun virker til at have brug for at trække sig lidt i forhold til dig. Lad hende gøre det. Hvis du kan undgå at presse hende, og samtidig vise hende, at du stadig vil hende det godt, kan I sikkert genoptage venindeforholdet, når det hele er faldet lidt til ro, og der er kommet mere accept af tingenes tilstand.
Når hun virker klar til det, kunne du prioritere en dag sammen med hende, hvor I gør noget sammen, bare jer to. Så hun forstår, at hun stadig er værdsat, selv om du har en anden, du holder meget af.
Hvis hun lider af kærestesorg, er det nok lige nu en anden end dig, der skal trøste hende, - det vil blive for meget sammenblanding af roller ellers.
Kære Cecilia, - håber du får en god sommerferie, og den afstand, det giver til hverdagen, kan måske lige nu være godt for jer alle.
Mange hilsener fra Margit