Veninde kaster op og vil tabe sig - er det normalt eller er hun syg?

Vis spørgsmål

Hej adam og eva. Jeg har en veninde, som gerne vil tabe sig. Hun har før haft problemer med sit udseende og har gået til psykolog for det, men hun vil ikke fortælle mig nærmere om det.

Hun har i nogle måneder kastet op med nogle få dages mellem rum.... Når jeg spørger hende, hvad det er, så siger hun bare, at det skyldes noget andet, og hun skifter emne hurtigt og siger, at det skyldes en blodsygdom, men hun tager ingen medicin.

Hun vil rigtigt gerne tabe sig, men hun har prøvet meget, som jeg mener er forkert, som for eksempel levet af suppe i en uge, levet af gulerødder, eller lyst brød.

Nu er hun på en nupo-kur, og jeg synes, hendes opkastninger bliver hyppigere, men jeg ved ikke, om det bare er mig? Jeg ved ikke, om jeg skal gøre noget? Jeg kender ingen voksne, jeg kan tale med om dette, og jeg frygter, at hun lider af bulimi og jeg er rigtig bekymret på hendes vegne, da jeg selv har været langt ude.

Er det bare mig? Er jeg for beskyttende?

Anonym, 14 år.

SVAR:

Kære 14 årige.

Du har nogle meget fornuftige, opmærksomme og omsorgsfulde tanker om din veninde. Du har helt ret i, at det lyder som om din veninde har brug for hjælp. At ville tabe sig ved at kaste op er en usund metode - men måske er hun kommet derud, at ønsket om at tabe sig styrer for meget i hendes liv.

Mit forslag til dig er, at du konfronterer din veninde med det, du ser. Det vil sige helt præcist fortæller, hvad du oplever omkring hendes handlinger for at få vægttab. Fortæl at du tager fat i dette, fordi hun er et menneske, du ikke er ligeglad med. Det skal du gøre, fordi ønsket om vægttab kan hænge sammen med vrangforestillinger om, at man er ligegyldig og værdiløs, hvis man ikke er smuk nok. Evt. kan du skrive det ned, hvis det er svært at sige tingene i situationen. Du kan måske bruge dit spørgsmål her og mit svar.

Derefter SKAL hun gå med dig hen til sine forældre, hvor det samme skal siges. Alternativt skal I sammen gå til skolesygeplejersken. Hvis hun nægter, skal du selv gå derhen. For dette er en sag, der er for stor for dig at bære. Der skal voksne til. Og det er både af omsorg for din veninde og for dig, det er vigtigt.

Jeg ønsker jer begge alt godt!

Mange hilsener fra Margit