Ved ikke om forelskelsen er gengældt – har I et godt råd?
Hej, jeg er en pige på 15 år. Jeg er med i en musical, hvor der er en dreng, der spiller i orkestret og jeg er virkelig faldet for ham.. Jeg tænker hele tiden på ham og kan næsten ikke skjule det. Har kendt ham i omkring 3 måneder og hver eneste gang, vi har prøver og han kommer ind af døren, får jeg det her helt vilde sug i maven.
Men her i går var der premiere fest og vi talte sammen i noget tid. Jeg spurgte ind til ham og hans liv og han er virkelig et fantastisk spændende menneske. Da jeg så skulle hjem, sagde jeg selvfølgelig farvel til ham, og vi kiggede lidt på hinanden, og så gav han mig et kram. Hele verden drejede bare rundt, mens han havde armene omkring mig.
Nu er jeg jo ikke så gammel, men jeg ved ikke, om han kan lide mig, og mine veninder siger, jeg skal fortælle, hvordan jeg har det, men hvad hvis det ikke er gengældt? Så dør jeg! Men sådan er livet jo, men har I måske andre råd med hensyn til, hvad man kan gøre, hvis man ikke ved, om det er gengældt, altså for musicalen slutter om 11 dage, men jeg vil ikke bryde kontakten med ham?
Botte, 15 år

SVAR:
Kære Botte
Tillykke med forelskelsen … det er en dejlig følelse. Ud fra det, du skriver, tror jeg da, at dine følelser er gengældt. Jeg tænker også som dine veninder, at du skal fortælle ham, at du godt kan lide ham.
Samtidig tænker jeg, at der er også en anden vej end straks at springe ud i og fortælle, at du er forelsket. Nemlig vejen, der hedder venskab. Hvad med at fortælle ham, at du gerne vil lære ham bedre at kende, vil holde kontakten osv. Så kan du også selv blive lidt mere klog på dine følelser og finde ud af, om det er mere end bare spænding og eventyr. Som du også selv nævner, er du ikke så gammel endnu, så du har masser af tid til at lære ham bedre at kende, du har ikke travlt (i hvert fald ikke, hvis I får aftalt at holde kontakten). Husk og mærk efter hos dig selv og find ud af, hvad det er, DU gerne vil eller ikke vil.
Jeg har fundet lidt forskellige links til dig, som jeg tænker, du kan bruge i denne meget spændende periode i dit liv.
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Hvordan kan jeg vide om han virkelig godt kan lide mig?
Den eneste ene
Håber du nu er blevet lidt klogere på, hvad du skal gøre…
Med kærlig hilsen
Vivian