Var jeg for klæbende?
Hej brevkasse
Jeg har mødt denne her pige for 3 mdr. siden. Vi har haft det skide sjovt, vi har nusset, hygget, gjort ting sammen, vi valgte endda at tage en spontan 3-dages tur til udlandet efter 1,5 mdr. og haft helt fantastisk sex.
Dér, hvor det så er gået galt er, at jeg var blevet for "klister", og i den sidste uge kunne jeg se på hendes beskeder, at hun begyndte at trække sig en smule. Efter det kom jeg så med endnu flere dumheder ved at bede hende om “snakken”. Hun fortæller mig, at hun bare har hygget sig og ikke har eller har haft nogen følelser overhovedet. Hvilket selvfølgelig er et slag i ansigtet.
Hun vil dog stadig gerne hygge og have sex osv. Og det indvilligede jeg i. Vi fandt så en dag, havde sex og så tog jeg den op og sagde, at jeg havde været for klister og simpelthen for meget, hvor hun så efter en kort pause svarede: 'Jeg ved, at jeg skrev til dig, at du ikke havde gjort noget, og det bare var fordi, der ingen følelser er, men jeg snakkede med en veninde, og så gik det op for mig, at det hele var blevet for meget.' Jeg giver hende ret, vi ser lidt serie og hygger, hvorefter jeg siger til hende: “Hva så, hvad er det her, og hvad gør vi?” Hun siger: “Jeg hænger stadig fast i det med, at det blev for meget, men jeg har heller ikke haft de (lang pause) følelser.”
Mit spørgsmål er: Har der bare ingen følelser været, eller er de der, men det er simpelthen bare blevet for meget for hende? Info; vi så hinanden 3-5 gange om ugen i de 3 måneder.
P, 28 år

SVAR:
Kære dig
Tak fordi du deler dine tanker og refleksioner med AdamogEva.dk's brevkasse. Jeg vil gerne sende nogle tanker tilbage til dig. For i virkeligheden er det kun den pige, du har mødt for 3 måneder siden, som kan svare på det, du spørger om, og jeg forstår, at du fortsat savner svar fra hende om jeres forhold – om der ingen følelser har været/er for dig, og hvad det går ud på?
Svær situation
Det lyder som et alvorligt slag i ansigtet på dig, at hun fortæller, der ingen følelser er for dig nu, og at der ikke har været følelser for dig i det hele taget – samtidig med hun gerne vil fortsætte med at hygge og have sex med dig. Og du bliver så ”gjort forkert” og beskyldt for at være ”klister”. Der er ingen dumhed ved at ønske klarhed og at ville snakke om tingen. Jeg synes, det er modigt af dig, at du vover at være tydelig og ønsker at snakke om, hvad det er der foregår mellem jer.
Hvad tænker du selv?
Jeg forstår du skuffes over ”kun” at blive brugt til at tilfredsstille hendes seksuelle behov (– hvis det er tilfældet), og at du bliver såret over hendes manglende følelser for dig. Jeg får lyst til at stille dig en masse spørgsmål som: Hvor er du selv i alt dette? Hvad er det du gerne vil et forhold skal bestå i? Hvad mærker du? Hvordan er dine følelser for hende? Hvad vil du nøjes med? Hvad vil du gerne et forhold skal indeholde? Hvad er dine værdier, og hvad tænker du er vigtigt i et forhold?
Måske er hun påvirket af veninderne eller ikke så god til at mærke sig selv – men bliv ved med at være nysgerrig på, hvad der foregår og vær tålmodig, hvis det er, hvad hun har brug for. Og når hun siger det, må du tro på, at det ikke har noget med dig at gøre, at hun trækker sig.
"Hele pakken"
Nogle mennesker vil nøjes med at være ”bollevenner”; det lyder ikke til, det er det, du vil, og det må du gøre op med dig selv, så du ikke bliver misbrugt, fordi du er god at have sex med. Til at være et helt menneske hører meget mere med, og det er ikke for lidt at ønske ”hele pakken” i et forhold.
Du ønskes alt godt med at finde videre i livet med kærligheden på en måde, der også gør dig glad, og du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du ikke synes svaret her rammer noget af det du forventede, eller der dukker nye tanker op.
Mange kærlig hilsner
Else Ø. Andersen