Var det forkert at give handjob til 14-årig dreng?
Hej!
Jeg er en pige på 17 år. Da jeg var til min fætters konfirmation, drak jeg mig meget fuld, og jeg hyggede mig med hans 14-årige venner. Jeg syntes, at en af dem var helt vildt sød, og jeg kom til at kysse med ham, og det udviklede sig hurtigt til, at jeg gav ham et handjob. Han virkede moden, og han kunne godt ligne en 16-årig. Han ville selv gerne det hele, og jeg spurgte ham om lov til at gøre alt det, jeg gjorde.
Er det forkert af mig, når nu han er under den seksuelle lavalder? Bør jeg skamme mig? Kan jeg blive straffet?
Anonym pige

SVAR:
Kære anonyme pige
Ja, du kan blive straffet, hvis den unge fyr vælger at anmelde dig.
Ja, det var forkert og rigtig dumt.
Seksuel lavalder
Vi har en lovgivning, hvor den seksuelle lavalder er defineret til 15 år og sat som rettesnor. Den er lavet for at passe på børn og unge, der står lige midt i deres spirende seksualitet og spændende udvikling. De helt unge er meget sårbare, og enkeltstående oplevelser kan have afgørende betydning for resten af deres liv på det seksuelle område. Derfor er der sat en aldersgrænse på, som ikke giver plads til fortolkning af udseende, opførsel eller fremtoning.
Det er den voksnes ansvar
Jeg er helt med på din forklaring om, at han lignede en på 16 år. Men hvis du VIDSTE, at han kun var 14 år, så er det i princippet ligegyldigt, hvor gammel han så ud. Din forklaring om, at du spurgte om lov, og at han gav dig lov, får mig til at tænke på vendinger, som jeg også hører fra 17-18 årige (eller ældre) fyre, som er sammen med unge piger på 13-14 år. Uanset, hvad et barn “giver lov til”, er det den voksnes ansvar, hvad der sker.
Det vil altid være den voksne, der har ansvaret for at overholde reglerne. Ligesom det også er den voksne, der kan straffes. I dit tilfælde er det dig, der har ansvaret for at sikre dig, at din fætters ven er gammel nok. Uanset, hvad han måtte ønske eller have lyst til, så er det dig, der står med ansvaret for, hvad der sker.
Alkohol og sex
Du skriver, at du drak dig meget fuld til konfirmationen. Allerede der traf du et valg, som fik konsekvenser for din opførsel ved festen. Jeg vil gerne udfordre dig til at tænke over, om du ville have været på samme måde over for drengen, hvis du ikke havde været fuld? Du kan læse mere om den dårlige kombination af alkohol og sex i disse artikler og svar:
Alkohol – så det rykker
Sex og alkohol
Flot at du skriver til os
Når alt dette her er sagt, synes jeg, det er rigtig flot, du skriver til os. Du har det svært, kan jeg tænke mig. Jeg håber, du har lært noget vigtigt af denne episode, og at det ikke er en gentagelse værd. Jeg håber, du vil passe på dig selv og på de søde, unge fyre, du møder. Husk at tjekke alderen en anden gang, så du ikke kommer til at gøre noget, du fortryder, og noget som er strafbart.
Mange hilsner
Anja