Vægttab og manglende appetit - hvordan tage på igen?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er 18 år og har siden november måned lidt af en svær depression. Dette betyder, at jeg fuldstændig har mistet appetitten for mad, og hvis jeg ikke bliver husket på at spise, glemmer jeg det, for er ikke sulten. Jeg har siden november tabt mig 10 kilo, jeg vejer nu 47 kilo og er 166 høj. Jeg er virkelig ked af at have tabt så meget. Kan jeg på en eller anden måde tage det på igen, hvor jeg ikke skal spise så meget, pga. appetitten og kvalme?

Hilsen den ulykkelige tynde pige

SVAR:

Kære ulykkelige tynde pige

Det lyder som om, du er igennem en hård periode i dit liv! Jeg håber, du har nogen at snakke med om det, og at du får hjælp til at behandle din depression.

Du har nogle spørgsmål til appetit og vægtøgning, som jeg vil svare dig på. Hvis du har andre spørgsmål i forhold til din sygdom, er du velkommen til at skrive igen. Jeg vil bare sige til dig, at det er meget vigtigt, at man søger hjælp til at komme igennem en depression. Det kan tage meget lang tid, men det er muligt at få det godt igen. Jeg håber, du har kontakt til din egen læge og evt psykolog eller psykiater. Din egen læge vil også kunne hjælpe dig i forhold til dit problem med vægttab ved f.eks at henvise dig til en diætist.

Vægtøgning

Her er nogle enkle råd til, hvordan småtspisende kan øge deres vægt.

  1. Drik væske med højt energiniveau og gerne også højt protein indhold. Mælk, kakaomælk (sødmælksversioner). Arla Protin (Fås i flere større supermarkeder og indeholder mere energi end almindelig mælk).
  2. Hyppige måltider. Gerne hver 2 -3 time.
  3. Vælg energitæt mad med højt protein indhold. Prioriter at spise kødet først. Det er ikke nu, du skal leve af grøntsager! Det handler om at få maden til at se ud af mindst muligt. Vælg f.eks kartoffelmos der kan blandes op med smør, fløde, pesto, mayonaise, cremefraiche og hvad man ellers kan finde på af fede sager. Farsbrød kan blandes med æg og fløde osv.
  4. Protein pulver. Detkan røres i saucer, risengrød, kartoffelmos, youghurter, drikkevarer osv.
  5. Ernæringsdrikke. Man kan få stribevis afprodukter - kan købes på apoteket.

Desuden er det vigtigt at anrette maden spændende, så den ser indbydende ud samt spise den i godt selskab.

Kvalme

Du skriver, at du har kvalme. Det kan du via din læge forsøge at få behandling for. Evt med medicin. Der er flere muligheder, det kræver blot, at du efterspørger hjælpen. Det er dog ikke alle, der har effekt af behandlingen, men det er måske værd at forsøge?

Her er nogle links til hjemmesider med inspiration til energi rig mad.

Maden er den bedste medicin

Småtspisende børn

Du kan selv finde mere inspiration ved at google energirig mad til småtspisende.

Kærlig hilsen Signe