Vægttab - kommer min menstruation igen og er min vækst stoppet?
Jeg er en pige på 14 år, ca. 160 cm, 46 kg og går i 8. klasse. Jeg fik min menstruation, da jeg var knap tolv. Det seneste år har jeg trænet mere (flere gange om ugen, høj intensiv træning), og det har resulteret i, at jeg har tabt mig meget. Jeg var helt nede at veje omkring 38-39 kg. Før jeg begyndte at tabe mig, vejede jeg omkring 49 kg. Min menstruation stoppede også med at komme.
Nu spiser jeg meget mere og det er en sund og varieret kost. Jeg har også taget på, og jeg er opmærksom på, at jeg ikke taber mig igen.
Min menstruation er ikke kommet igen, og jeg er meget bange for, at den slet ikke kommer igen. Gør den det?
Jeg er ikke vokset i lang tid, og jeg er bange for, at det også har resulteret i, at jeg ikke vokser mere. Er min vækst helt stoppet?
Hilsen
Marie,14 år

SVAR:
Hej Marie
Tak for dit spørgsmål til A og E. Det er godt at få sat ord på det, der fylder.
Det er fint, du er stoppet med den hårde træning, og er begyndt at være god ved din krop
Menstruationen skal nok komme
Din krop reagerede på den hårde træning og vægttabet, ved at din menstruation stoppede.
Du skal ikke være bekymret, for om din menstruation kommer igen. Den skal nok komme tilbage. Det tager lidt tid for kroppen at få vendt om igen til normale tilstande.
Man skal veje min. 40 kg. for at have mens. Da du trænede meget og hårdt var din krop i en slags stress-tilstand,og så "lukker" den af for det, der ikke er helt nødvendigt, f.eks. at have menstruation.
Væksten
Ang. din vækst generelt, så er det sådan, at man efter at have fået menstruation vokser 6-8 cm. Og så ikke mere. Hvis du ikke vokser mere, er det ikke grundet den hårde træning, men mere fordi du er vokset det, du skal. Hvis du har flere cm, du mangler at vokse, vil du tage dem, når kroppen igen er helt klar.
Kroppen ligger ligesom bare i "dvale", til den igen er helt i top.
Du kan også se lidt på dine egne forældre, hvor høje de er. Som regel kommer man til at ligne dem mere eller mindre i højde og drøjde.
Håber mit svar giver mening for dig.
Kærlig hilsen
Marianne