Utro og tilgivet, men føler ikke han fortjener mig - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er 18 år gammel og jeg har været sammen med min kæreste på 19 i 1 og et halvt år.

Jeg har haft en del kærester, men desværre har jeg været utro med de fleste.

Jeg er lige nu på et studie ophold i et andet land i et halv år med min klasse. I min klasse er der en fyr, som jeg har haft sex med og vil gerne stadig. Jeg kan simpelhen ikke sige nej til ham. Men jeg får/har dårlig samvittighed over det. '

Fyren, som jeg ser, har også en kæreste, så føler det ikke så slemt. Jeg har snakket med min kæreste om det og han har tilgivet mig.

Min kæreste og jeg elsker hinanden over alt i verden. Min kæreste vil aldrig være mig utro og det har han heller ikke været, imens jeg har været væk. Jeg kan ikke leve uden ham lige nu. Men føler ikke han fortjener mig.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, kan I hjælpe?

Anonym, 18 år

SVAR:

Hej

Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder til, at du har et væld af følelser, og nogle af dem er svære at forene. Du kan ikke sige nej til fyren i din klasse, men samtidig giver det dig enormt dårlig samvittighed overfor din kæreste, og du bliver derfor i tvivl om, hvorvidt han fortjener dig. Jeg vil forsøge at give dig min vinkel på det, du skriver, så du måske kan få struktureret dine tanker og følelser.

Du skriver, at du ikke føler, at din kæreste fortjener dig. Din nuværende situation gør altså noget ved dit selvbillede, som ikke er sundt for dig. Måske kan du ikke genkende dig selv i det, eller også står du egentlig ved det, du gør, men får så bare dårlig samvittighed bagefter. Uanset hvad, lyder det i hvert fald til, at du har det rigtig skidt med, hvordan tingene kører lige nu.

Styret af følelser eller fornuft?

Selvom du er i et forhold, er det ikke unormalt at blive tiltrukket af andre. Særligt ikke hvis der går lang tid imellem, at I ses. Men der er stor forskel på at være tiltrukket af en anden og så at handle på den tiltrækning. Der er utrolig mange små skridt, der skal tages fra, at der er god kemi mellem to mennesker, til at denne gode kemi og tiltrækning udvikler sig til utroskab. En flirt kan måske virke uskyldig i starten, men lige pludselig kan det udvikle sig til så mange forvirrede følelser, så de til sidst giver dig så modsatrettede informationer, at de er umulige at navigere efter.

Hvilke værdier skal være styrende for dit liv?

Netop derfor er vi også blevet udstyret med en fornuft og en samvittighed, så vi kan træde et skridt tilbage fra vores følelser her og nu og navigere mod det, vi ønsker at lade os styre af. Spørgsmålet til dig er derfor, hvilke værdier ønsker du skal være styrende i dit liv, og hvad er så næste skridt i den retning? Du må derfor sætte dig ned og overveje din situation og gøre op med dig selv, hvad du gerne vil, og hvilke konsekvenser det så skal have i dit liv. Som det kører lige nu, undgår du lidt at tage stilling, men det hele bliver mere og mere mudret og forvirrende for dig, som tiden går – derfor tror jeg, at det er rigtig sundt, at du lige stopper op og får tænkt det hele lidt igennem

Kærlighed handler om både følelser og vilje

Helt konkret kan dine overvejelser gå på følgende: Hvis du bliver ved med at have denne romance kørende med fyren fra din klasse, hvilke konsekvenser har det så? Er den smerte, der bliver tilført andre (både din og hans kæreste) det værd? Hvis du vælger at blive sammen med din nuværende kæreste, hvordan ønsker du så, at det forhold er? Skal det være præget af gensidig mistillid, fordi I ikke ved, om I kan stole på hinanden, eller er du klar til at slutte det, der er i gang med fyren fra din klasse, og så stå ved det? Kærlighed er ikke kun følelser men i ligeså høj grad viljen til at tage de nødvendige beslutninger. Ikke fordi det nødvendigvis føles godt lige nu og her, men fordi kærligheden tvinger dig til at gøre det.

For som du rigtig nok siger, den nuværende situation er der ikke nogen, der er tjent med. Det er virkelig dejligt for dig, at du har en kæreste, som ønsker at tilgive dig, og som du stoler på aldrig vil være dig utro! Det kan sagtens komme til at fungere, men det kræver hårdt arbejde fra jer begge for at genoprette tilliden, og det kræver, at du er villig til at gøre dig fortjent til den tillid, han giver dig ved ikke at træde på den. Igen: Du er nødt til at finde ud af, hvad du gerne vil.

Utroskab - et mønster, der gentager sig - hvorfor?

Du nævner også, at det er et gentagende mønster, at du er dine kærester utro. Mit spørgsmål, som kan være værd at overveje, er derfor, om du har nogen ide om, hvorfor det gentager sig? Er du bange for nærheden, når et forhold bliver for tæt, eller er det svært at sige nej til den berusende følelse af forelskelse og spænding, der er i et sidespring? Måske går du rundt med en grundlæggende følelse af usikkerhed, som forsvinder, når du opdager, at en dreng er vild med dig? Det er kun dig, der kender svaret, og derfor kun dig, der ved, om der er noget, du vil arbejde med.

Afklar dine ønsker for fremtiden

Jeg startede med at skrive, at den nuværende situation gør noget ved dit selvbillede, som ikke er sundt. En kort opsummering til at løse dette er derfor: Find først ud af, hvilken person du gerne vil være, og hvilke værdier, der skal være gældende i dit liv, og tag så de nødvendige konsekvenser. Hvis du kun lytter til dine følelser i nuet, vil de snart fortælle dig det ene og snart det andet, indtil du helt føler, at du har mistet dig selv midt i alt det, som virkede så spændende. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre i din beslutningsproces.

Husk at du altid er velkommen til at skrive igen, enten hvis der er noget, du gerne vil have uddybet, hvis svaret har sat nogle nye spørgsmål i gang hos dig eller hvis du bare gerne vil have en andens øjne til at se på dit problem.

Mvh Mikkel