Usikker omkring skeden og sexlyst - kan I hjælpe?
Jeg har, helt siden jeg var lille, været meget usikker på min krop, og er kun blevet det mere med årene. Jeg har haft samleje med 2 forskellige, hvor det begge gange har stået hyppigt på. Men hver gang har jeg enten INTET kunne mærke ved indtrængen, eller også har jeg kunne mærke lidt og så været meget øm bagefter. Begge dem jeg har været sammen med, er nogle jeg har stolet på, så der har ikke ligget nogen problemer i tilliden.
Alligevel har jeg altid savnet den der lyst til sex. Jeg kan skam godt blive ophidset, men det er langt fra noget, jeg går og længes efter. Jeg har nu gået i 10 måneder uden sex, og har det helt fint med det, så her forleden, lå jeg og kælede med en fyr, men det tændte mig slet ikke. Jeg har aldrig nogensinde prøvet at få en orgasme, og ej heller bliver jeg særlig opstemt af intim berøring.
Et andet problem, jeg har, er, at jeg har utrolig meget udflåd. Som sådan lugter det ikke, men alligevel lugter jeg meget forneden. Jeg har været til læge og fået det undersøgt og fik det SKØNNE svar, at der ikke var noget i vejen ... Jeg vil nu mene, at det ikke er normalt at lugte forneden, men det er bare også rigtigt ucharmerende, specielt i forbindelse med oralsex. Det tager rigtig meget på min selvtillid og gør, at jeg et eller andet sted ikke har lyst til at nogen skal opdage det
Hvad kan jeg gøre for at få en større sexlyst? Og hvad skal jeg gøre med lugten forneden?
Den uvidende, 18 år

SVAR:
Kære du
Jeg må med det samme sige, at jeg ikke kan give dig noget enkelt eller præcist svar på dit spørgsmål om sexlyst, men jeg vil prøve at dele de tanker, jeg sidder med, efter at have læst dit spørgsmål.
Hvor meget sexlyst er "normalt"?
Jeg fornemmer, ud fra dit spørgsmål, at du på den ene side ville ønske, du havde mere lyst til sex, end du har. Og at du på den anden side gerne vil vide, om det er okay og normalt at kunne gå 10 måneder uden at savne sex.
Vores lyst til sex hænger jo sammen med rigtig mange andre ting i vores liv. Hvordan vi har det med os selv, med vores krop, og for os kvinder er sex(lyst) ofte et overskuds-fænomen. Dvs. at vi har mindre lyst til sex, hvis vi er meget optaget af studie/eksamen, veninder, rejseplaner, flytning eller er trætte, stressede, kede af det eller generelt har det skidt. Samtidig er der nogle ting, der kan øge menneskers sexlyst - f.eks. en generel følelse af overskud og velvære, en fantastisk kæreste, som man føler sig tryg ved m.m.
Nogle mennesker føler et stort behov for at onanere og få udløsning på dén måde, når de i perioder ikke har sex med en kæreste. Andre gør ikke. Begge dele er normalt. Du kan læse mere om onani og lyst til sex her på siden. Her er et eksempel: Vejen til god sex.
Jeg fornemmer på dit brev, at du ikke har en fast kæreste lige nu. Måske har du også haft nogle ting og temaer i dit liv det sidste års tid, som gør, at det er helt normalt og forståeligt, at du ikke har tænkt på/savnet at have sex.
Selvtillid og selvbillede
Som sagt fornemmer jeg, at du på den ene side bare gerne vil vide, om det, du føler, er normalt. På den anden side savner du måske mere lyst til sex?
Du skriver, at du oplever stor usikkerhed omkring din krop og at bl.a. den lugt, du oplever fra skeden, er med til at give dig en meget lille selvtillid.
Jeg tænker, at glæden ved sex nemt kan forsvinde af den grund. Sex er jo en meget intim og kropslig nydelse, hvor det ikke er "nok", at du stoler på din kæreste (selvom det er dejligt og et godt udgangspunkt for at nyde sex). Når du har svært ved at glæde dig over din krop, som den er i alle mulige andre situationer, tror jeg nemt, det kan tage noget af din nydelse og glæde ved sex og andet nøgent samvær med en fyr.
Jeg tror, at du med stor fordel kan arbejde videre med det emne. Du kan jo overveje at læse en god bog om emnet eller tale med en psykolog eller terapeut, om hvor denne usikkerhed og manglende glæde ved din krop stammer fra. Du skriver, at usikkerheden har stået på, siden du var helt lille. Måske er der nogle, der har givet udtryk for, at din krop var grim og forkert. Måske er du blevet mobbet. Måske har det helt andre årsager. Måske har du selv en fornemmelse af, hvorfor du tænker sådan om dig selv, som du gør. Uanset hvad, så tror jeg, at nogle fortrolige samtaler med en psykolog eller terapeut kan hjælpe dig på to punkter:
1. At du finder ud af, hvad det er, der giver dig de negative tanker og følelser om dig selv og din egen krop
2. At du kan få redskaber til at ændre disse tanker og få lov at opleve glæde og frihed ved at være netop dig, med netop din krop og derved få meget mere energi i din hverdag. Måske vil du også få en større glæde ved sex.
Måske kan du finde en, du har lyst til at opsøge for at få en samtale ved at klikke på fanen Ressourcer.
Og det kan være, du kan have glæde af at læse artiklen Hvad er jeg værd?
Sex-lyst og nydelse
Jeg er lidt usikker på, hvordan du har oplevet samleje og andre seksuelle lege med dine kærester. Du skriver "Jeg kan skam godt blive ophidset" men også at du "har aldrig haft en orgasme og bliver ikke opstemt af berøring". Hvis du gerne vil have mere uddybende svar, på de kommentarer, må du prøve at præcisere dit spørgsmål og skrive til os igen.
Det svært at sige noget generelt om sexlyst og nydelsen ved sex. Alligevel vil jeg sige, at når du aldrig har oplevet en orgasme, trods jævnlig seksuel aktivitet, tror jeg, der er "noget" på spil - i din historie, i din opfattelse af dig selv, i dine tanker og i dine følelser. Jeg vil som sagt opfordre dig til at få det snakket godt igennem med en fagperson, som kan hjælpe dig på sporet af, hvorfor det hænger sådan sammen, og måske give dig nogle redskaber, du kan arbejde videre med.
Udflåd og lugt fra skeden
Rigeligt, lugtende udflåd fra skeden kan have mange årsager. Når din læge har konstateret, at du ikke er syg, kan du prøve, om noget af følgende kan hjælpe:
• Brug så vidt muligt kun rent vand, når du vasker dig i underlivet. Hvis du vil bruge sæbe, skal det være en helt neutral, parfumefri variant. "Intimsæbe" er en betegnelse for sæbe specielt beregnet til formålet. Det betyder, at pH-værdien i sæben stemmer med pH-værdien på slimhinden i skeden. Hvis du vasker dig for tit og med for meget sæbe (med parfume), kan du ødelægge din krops naturlige balance, så du får endnu mere (lugtende) udflåd.
• Brug kun bomuldstrusser og skift gerne 2-3 gange hver dag. Undgå så vidt muligt trusseindlæg, så din hud kan ånde. Når/hvis du bruger bind og trusseindlæg, må de ikke indeholde parfume, aloe vera, kamille eller andre former for lotion.
• Brug så vidt muligt bind og ikke tamponer, når du har menstruation. Skift hyppigt, hvis du bruger tampon.
• Store mængder lugtende udflåd kan skyldes, at der er rod i din hormanbalance. Hvis du finder en kostvejledning til kvinder med sygdommen PCOS (poly-cystisk-ovarie-syndrom), kan du læse mere om, hvilken type kost, der kan hjælpe med at styrke din krops naturlige, månedlige hormon-cyklus.
• Hvis du drikker store mængder kaffe og/eller alkohol, kan det også få dit udflåd til at lugte anderledes
Du er meget velkommen til at skrive til os igen, hvis vi kan hjælpe dig mere.
kh Ida Secher Rom