Urolig over kæreste får besøg af eks - kan I råde mig?
Goddag. Jeg har fundet jordens skønneste kæreste, men lidt problemer melder sig. Hun har nu to gange de sidste to måneder haft kort besøg af en ex, som hun kendte for nu over 10 år siden. Hun skriver altid til mig, når han har været der, det har jeg det ok med. Tror bestemt ikke hun er utro, de er som hun siger blot gamle venner. Vi er ikke samboende.
Jeg finder det dog stadig lidt sært, han dukker op. Kan I hjælpe mig med råd - er ved at gå til i perioder over spekulation.
Min kæreste er meget konfliktsky, så en løsning, som jeg selv kunne arbejde med, ville være nummer et.
På forhånd tak.
Michael

SVAR:
Kære Michael
Tak for dit brev.
Tillykke med du har fundet jordens skønneste kæreste.
Dog melder der sig lidt problemer. Du skriver, hun har haft korte besøg af en ekskæreste 2 gange inden for de sidste 2 måneder. Hun skriver altid til dig, når han har været der. Jeg ser det trods alt, som et godt tegn, at hun ikke skjuler disse besøg for dig. Hun er åben og ærlig, omkring at han har været der.
Jalousi og angst for at miste
Jeg kan godt forstå, du finder det sært, at han dukker op og du er ved at gå til af spekulation. Du skriver også, at din kæreste er meget konfliktsky, og du derfor ønsker en løsning, som du selv kan arbejde med.
At du har det svært med at din kæreste mødes med sin eks, kan godt være positivt, nemlig at du holder af hende og er bange for at miste hende og ikke ønsker at "dele" hende med nogen. Men at finde en løsning, som du selv kan arbejde med, tror jeg ikke er holdbar.
Fortæl, hvad det gør ved dig og lyt!!
Jeg fornemmer, at det her er noget, du bruger rigtig meget energi på. Først og fremmest bliver jeg nødt til at slå fast, at I kommer ingen vegne i jeres forhold, hvis I ikke tør tale åbent og ærligt om det, der fylder i jeres liv.
Og lige nu fylder det her rigtig meget. Du bliver nødt til at tale åbent og ærligt, fortælle hende på en respektfuld måde, hvad du føler og tænker om de her møder med hendes ekskæreste. Hvad gør det ved dig?
Når du har gjort det, må du give hende plads til at fortælle, hvad mødet med ekskæresten går ud på, hvad betyder for hende og vigtigst af alt, at du lytter. I må skabe en tillid, åbenhed og tryghed til at kunne være i samtalen, hvor der er plads til hinandens tanker og følelser.
Vær åben og ærlig
Når det så er gjort og du har fundet motivet bag disse møder, et det vigtigt, at du finder ud af, hvor din grænse er. Hvis du har det dårligt med, at hun mødes med sin ekskæreste, må du tage beslutningen og fortælle hende, at det er dig og kun dig, alt andet vil ødelægge dig og jeres forhold.
Konsekvensen må du tage, med de omkostninger det kan have.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke.
Læs også
Konflikter i parforholdet
Jalousi og kærestesorg
Kh. Lise H Thuesen