Ulykkelig forelsket i lærer og kan bare ikke glemme ham - har I et råd?
Hej AdamogEva. Jeg er helt færdig.. Kan ikke klare mere, lige meget hvor meget jeg gør for at glemme min forelskelse i min lærer. Det er begyndt at gå ud over mine karakterer. Jeg kan ikke koncentrere mig i timerne, fordi det eneste jeg laver er at sidde og dagdrømme om min lærer. Når vi har ham, sidder jeg bare og stirrer på ham.
Har fået så mange råd både fra børnetelefonen, veninderne og min søster, men det har bare ikke hjulpet på nogen måde og jeg er ved at blive skør af det.
Så mit spørgsmål er: Har I måske et godt råd, jeg kan bruge??
Annika, 13 år

SVAR:
Kære pige på 13 år
Godt gået at du skriver. En pige på 13 år har ikke brug for at stå alene i den situation, som du beskriver: Som 13 årig at være forelsket i sin lærer. Hun fortjener hjælp og følgeskab. Og, det handler om dig. Nu er det nok Du lyder virkelig til, at nu er grænsen nået.
Nu er det nok.
Prøv at lægge mærke til det, du skriver:
• Jeg er helt færdig.
• Jeg kan ikke klare mere lige meget, hvor meget jeg gør for at glemme ham.
• Jeg kan ikke koncentrere mig.
• Jeg sidder bare og stirrer på ham.
• Jeg dagdrømmer.
• Det går ud over karakterer.
• Jeg er ved at blive skør af det.
Sikke en lang liste. Klogt af dig at sige, at nu er det nok. Jeg gentager: Du fortjener hjælp.
Har fået råd fra andre
Jeg vil gerne anerkende dig for, at du har talt med andre om det, der frustrerer dig: Børnetelefon, en veninde, en søster. Det betyder, at du ikke har stået helt alene med det, der fylder.
Du har forsøgt at gøre noget imod det, der vil tage magten i dig. At du skriver til brevkassen er også en mulighed for at gøre noget imod det, du ønsker forandret.
Dagdrømme
Jeg er kommet til at tænke på, at du lyder til at bruge en masse, masse, masse energi på noget, som er fuldstændigt umuligt. Prøv at forestille dig, at du mødte en pige på 13 år, som brugte næsten al sin energi på at tænke tanker om sin lærer, som hun var forelsket i. Hvad ville du sige til hende? Ville du sige til hende, at det ville være klogt at få mere hjælp? Måske du ved at høre det, ved at tænke en anden ind, kan høre, at det er en drøm, der ikke holder.
Søg mere hjælp
Du spørger om at få råd. Her får jeg lyst til at spørge dig:
• Har du en lærer, som du har tillid til, og som du kan hente ind til at følges med, så at du kan få noget hjælp. Måske ved en psykolog.
• Går du i 6 klasse, så at du næste år skal skifte skole? Hvis det er aktuelt, kunne det være en god måde at arbejde med det, som fylder ved, at du ikke lige er i samme rum som læreren.
• Har du en moster, en nabo eller en anden moden voksen, som du har tillid til, og som du kan kontakte for at lave følgeskab.
Skift fokus
Vi mennesker har forskellige sider inden i os. En side i dig, som er forelsket i din lærer, fylder rigtigt meget. Det kan være vigtigt at finde ud af, hvorfor den side fylder så meget. Det tror jeg, at du har brug for at få hjælp til.
Samtidig tror jeg også, at der er en side i dig som ved, at det er helt urealistisk at tro, at det kan lykkes at få din lærer som kæreste. Det er, som om den side søger hjælp her i brevkassen, hos din søster, din veninde og ved børnetelefonen. Denne side, ser det ud til, kan hjælpe dig med at skifte fokus. Hvordan vil det være at anerkende den side i dig, for at den virkelig prøver at hjælpe dig, for du lyder virkelig til, at du ikke kan holde til det mere. Og, hvordan vil det være at sige til den side, at det er vigtigt, at den holder ud, så du får hjælp.
Hold ud - få hjælp
Du er kun 13 år. Jeg vil gerne opmuntre dig til ikke kun at tænke på, at du gerne vil have hjælp, men at du også handler på det ved helt konkret at finde nogle til at følges med dig, og hjælpe dig til, at du får hjælp.
Jeg ønsker for dig, at det må lykkes dig at finde nogle modne folk, der kan hjælpe dig videre på din vej.
Og, jeg gentager: Du fortjener det.
Hjertelig hilsen Hanne Esmarch