Ubeskyttet sex og glemt p-pille - kan jeg være gravid?
Hej. Jeg er en pige på 17 år, der har haft sex med kæreste, som jeg nu har været sammen med i et år.
Vi havde sex for godt en måned siden, hvor jeg er meget usikker på, om han nåede at komme, da han var oppe i mig. Jeg tog en fortrydelsespille 36 timer efter, for at være på den sikre side. Jeg tog ikke p-piller på daværende tidspunkt og det var derfor ubeskyttet sex, hvilket jeg godt ved ikke var skide smart. Jeg fik heldigvis min menstruation ugen efter, hvor den skulle komme, dog kom den en dag for sent, men jeg tænker lidt, om det kan være fordi, jeg har gået og "ventet" på den.. Jeg har dog stadig lidt tvivl, fordi jeg ikke synes, min menstruation er, som den plejer - altså jeg plejer at have den i 5-6 dage og jeg har nu haft den i halvanden uge. Det skal siges, den ikke er der om natten og til gengæld lidt om dagen.
Jeg startede på p-piller den første blødningsdag - altså den menstruation, som jeg fik, efter jeg havde sex med ham, som jeg fortæller ovenfor.
Oven i det, troede jeg i går, at min menstruation var stoppet, så jeg var sammen med ham. Dog glemte jeg at tage min p-pille om morgenen, da vi stod op, altså morgen efter den aften, vi var sammen..
Kan jeg være blevet gravid????
Mange hilsner fra den bekymrede

SVAR:
Kære bekymrede
Måske du allerede nu, mens du har ventet på svar, er kommet tættere på en afklaring af, hvorvidt du er gravid eller ej. Måske går du fortsat og er bekymret. Jeg kan desværre ikke afvise, at du er gravid, da der altid er en risiko for graviditet, når man har ubeskyttet sex – fortrydelsespille eller ej. Der er dog en god chance for, at du ikke er gravid, da du jo lige har haft din menstruation.
Afvigende menstruation
Som du selv angiver kan dine mange bekymringer godt påvirke kroppen så meget, at menstruationen bliver lidt forsinket eller på anden måde afviger fra det normale. Vores hormonbalance, som styrer menstruationerne, forstyrres let af stress og humørsvingninger. Det, at din menstruation var en dag forsinket og nu trækker lidt længere ud end den plejer, kan således sagtens være forårsaget af dine bekymringer.
Alligevel kan det ikke helt afvises, at du er blevet gravid efter det ubeskyttede samleje, da nogle kvinder oplever at få en lille blødning på det tidspunkt, hvor menstruationen skulle komme. Denne blødning kommer af, at det befrugtede æg sætter sig fast i livmoderslimhinden. Hvis dette er tilfældet for dig, ville en graviditetstest være positiv på nuværende tidspunkt. Umiddelbart synes jeg dog, det lyder til, at du har blødt mere og i længere tid, end det ville være tilfældet.
Glemte p-pille
Kommer du i tanke om, at du har glemt en p-pille, skal du tage den så hurtigt som muligt. Er der gået mere end 12 timer, siden du skulle have taget den, er der risiko for at du ikke er beskyttet – specielt hvis det er i 1. eller 3. uge af p-pille pakken. Du er derfor nødt til at beskytte dig ekstra i de følgende 7 dage, hvor du husker pillerne regelmæssigt. I dit tilfælde havde I haft sex lige inden, du glemte pillen, og det ville derfor have være relevant at tage en fortrydelsespille, hvis det er det, man ønsker. Fortrydelsespiller virker ved at de forhindrer et befrugtet æg i at sætte sig fast i livmoderen. Dvs. de modvirker ikke at befrugtningen sker, og at et lille foster begynder at udvikle sig. At anvende fortrydelsespiller kræver derfor nogle etiske overvejelser, da der i realiteten er tale om en meget tidlig abort.
Der er således en risiko for, at du er blevet gravid efter jeres sidste samleje, og du er nødt til at afvente næste menstruation og evt. tage en graviditetstest, hvis den ikke viser sig at være fuldstændig regelmæssig.
Beskyt dig ordentligt
Det er rigtig fint, at du nu er startet på p-piller for at beskytte dig mod graviditet. Men jeg er altså nødt til at understrege, at du er nødt til at stramme dig lidt an. At have sex forpligter. Dels til at være ansvarlig nok til at beskytte sig ordentligt (og dermed huske pillerne) og dels til at tage ansvar for de konsekvenser det kan have at være seksuelt aktiv. Muligheden for at blive gravid er altid til stede, selv om man beskytter sig. Måske I skulle gøre det til en vane at supplere p-pillerne med også at anvende kondom. På den måde sikrer I jer yderligere mod graviditet, men især også mod seksuelt overførte sygdomme, som er ret udpræget blandt os danskere.
Jeg kan altså desværre ikke tage dine bekymringer fra dig. Jeg vil råde dig til dels at tage en graviditetstest nu og dels afvente din næste menstruation. Er du blevet gravid efter første ubeskyttede samleje vil testen være positiv allerede nu. Om du er blevet gravid efter andet samleje, hvorefter du glemte p-pillen, må tiden vise.
Jeg vil opfordre dig til at læse artiklen Prævention for at få helt styr på det med beskyttelsen. Men at have sex kræver også flere overvejelser end bare det at forhindre graviditet og seksuelt overførte sygdomme. Sex rører de dybeste følelser i os og gør os enormt sårbare. Måske du også har glæde af at læse artiklen Sex og følelser
Held og lykke med fremtiden.
Eva Fibiger Diemer