Ubeskyttet sex og fortrydelsespille – kan jeg være gravid?
Jeg havde søndag for snart 2 uger siden, sex med en fyr, som jeg ses meget med. Det skal lige siges, at det var min første gang. I al begejstringen fik vi ikke hevet et kondom frem, og det resulterede så i, at han kom oppe i mig.
Dagen efter smuttede jeg på apoteket og købte en fortrydelsespille, som jeg tog ca. 15-20 timer efter samlejet. Det skal lige siges, at min menstruation var ophørt 2-3 dage før, vi gjorde det. Vi var begge i tvivl, om hvorvidt man kan stole på disse sikre perioder, så jeg tog pillen alligevel.
Efter en dags tid eller to oplevede jeg lidt pletblødninger, men tænkte så ikke mere over det, da det skulle være normalt nok. Disse blødninger ophørte så efter et par dage (eller det tror jeg i hvert fald, at de gjorde). Da jeg så vågner lørdag morgen, har jeg fået noget, der måske var min menstruation igen, selvom det var en uge siden, den sidst ophørte fuldstændig. Jeg har svært ved at finde ud af, om det rent faktisk var min menstruation, da den var i en langt mildere grad. Jeg bløder normalt langt mere og i ca. 6 dage. Efter tre dage var denne “menstruation” allerede ophørt igen, og det bekymrer mig lidt. Den var også langt mørkere og tykkere. Nærmest klumpet.
For det første har jeg svært ved at finde ud af, om disse pletblødninger er normale og skyldes pillen, eller om det kan have noget med en potentiel graviditet at gøre? For det andet er jeg lidt nervøs for den menstruation, jeg fik, da den kom på et meget unormalt tidspunkt, og på en meget unormal måde. Hvad kan det have været? Jeg har læst lidt om implantationsblødninger og undrer mig over, om det kan være tilfældet? Jeg har også snakket med fyren, jeg var sammen med, om disse blødninger kan skyldes, at ægget var befrugtet, og at pillen virkede og forhindrede graviditeten? Så denne blødning var måden kroppen skilte sig af med dette befrugtede æg?
Burde jeg tage en graviditetstest?
Mvh Mig, 16 år

SVAR:
Kære du!
Tak for dit spørgsmål.
Helt enkelt kan jeg svare, at du ikke kan blive gravid 2-3 dage efter din menstruation er ophørt. Så den blødning, du har haft, efter at have taget pillen, er IKKE en tidlig abort, fremprovokeret af fortrydelsespillen.
Fortrydelsespillen kan lave rod i cyklus
Fortrydelsespillen virker kraftigt på kroppen (da den jo netop KAN fremprovokere en tidlig abort, hvis der er sket en befrugtning) og derfor kan den godt lave rod i din cyklus. Du er nødt til at lade tiden gå og se, hvornår de næste par menstruationer kommer, før du igen kan være sikker på din cyklus.
Sex og sikkerhed
Derfor skal du også være ekstra opmærksom på at beskytte dig med kondom, hvis du har sex igen inden for de kommende måneder.
Generelt vil jeg sige, at sikre perioder er en dårlig måde at undgå graviditet. Det er alt for usikkert. Du kan nemlig blive gravid både i dagene før og efter din ægløsning. (Din ægløsning ligger altid 14 dage FØR din menstruation). Der er altså næsten en hel uge hver måned, hvor du med en vis sandsynlighed kan blive gravid.
Når jeg råder dig til at bruge kondom som præventionsform er det dels, fordi det er meget sikkert, dels fordi det er den eneste præventionsform, der beskytter mod kønssygdomme.
Sex og følelser
Nu har du på egen krop mærket en ubehagelig usikkerhed om de fysiske følger af sex. Jeg synes du – og måske din ven – sammen skulle overveje de følelsesmæssige konsekvenser af at have sex, uden at I har en livsvarig, forpligtende relation som ramme om det.
Venlig hilsen
Ida Rom