Ubeskyttet sex, forsinket mens, brunt udflåd – er jeg gravid?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har aldrig før haft ubeskyttet sex. Min mor ved ikke, at jeg har haft sex, og min mens er udeblevet. Der var brunt udflåd i 1-2 dage, da jeg egentlig skulle ha’ haft min mens.

Jeg har søgt en smule på det, og min mens kunne ha’ været udeblevet pga., jeg har været stresset over at starte på ny skole, og at der en dreng, jeg godt kan lide. Udover det er jeg også startet på sovepiller, da jeg har besvær med at sove.

Min cyklus plejer at være meget præcis. Ca. 30 dage imellem, men nu er den udeblevet i halvanden uge, og jeg er begyndt at være bekymret. Hvis jeg er gravid, ved jeg ikke, hvordan jeg fortæller min mor det. Kunne jeg sige til hende, at jeg har haft brunligt udflåd og gerne vil se en gynækolog? Og hvad gør jeg, hvis jeg rent faktisk er gravid? Og endelig: Er det normalt, at ens mens kan udeblive pga. stress og ny medicin, eller at den er blevet rykket en smule (at den er forsinket)?

Håber I kan besvare hurtigst muligt.

Mvh C, 16 år

SVAR:

Kære C

Jeg vil forsøge at give dig nogle råd i forhold til de problemer, du står med lige nu.

Brunt udflåd

Det er rigtigt, som du skriver, at menstruationen kan påvirkes af stress og nye situationer. Når nu du har fået brunt udflåd på det tidspunkt, hvor du normalt ville have menstruation, kan du i hvert fald godt tage en graviditetstest. Den kan give et resultat, når man er forbi de dage, hvor man normalt vil få menstruation.

Der er selvfølgelig også risiko for kønssygdom, når du har haft ubeskyttet sex. Det behøver ikke nødvendigvis at blive undersøgt hos en gynækolog, men din egen læge kan lave de nødvendige test. Også en graviditetstest.

Tal med en voksen

Du skriver, din mor ikke ved noget om, at du har prøvet at have sex (heller ikke ubeskyttet). Det er ikke et krav, at du skal snakke med hende om det, men det er en god idé at tale med en voksen om din situation. Du er stadig ret ung og kan bruge råd, hjælp og erfaring fra en voksen omkring sex. Ikke mindst bekymringer om evt. graviditet er alt for stor en ting at gå med helt alene. Til det spørgsmål kan du måske også få noget ud af at læse artiklen Uønsket gravid – hvad gør du?

Pas på dig selv!

Det er virkelig vigtigt at bruge prævention, når man har sex og kun er 16 år. Men det bedste vil faktisk være at vente med at gå seng med nogen, til du er helt tryg ved ham og bl.a. er enig med din partner om, at I skal bruge beskyttelse. Jeg vil anbefale dig at læse nogle artikler og svar i vores tema Teenager og sex.

Venlig hilsen
Karen Klitlund Børty