Ubeskyttet samleje – graviditet eller kønssygdom?
Hej, jeg har haft menstruation i en 3 års tid, og det er efterhånden rimelig regelmæssigt. Sagen er dog den, at jeg havde det for 1,5-2 uger siden, og at jeg nu har det igen – eller i hvert fald noget, der ligner. Normalt er det ikke noget, der ville bekymre mig, men for en uges tid siden kom jeg til at have ubeskyttet samleje, og der kom lidt sæd op i mig. Hvad kan der være sket? Kan man få så tidlige pletblødninger i forbindelse med graviditet? Eller kan det være tegn på en form for kønssygdom?
Han har kun været sammen med én pige i over et halvt år, så jeg tror ikke, det kan være ham, men jeg har været sammen med flere andre, hvor jeg ikke fuldstændigt vil udelukke en risiko for overførsel af et eller andet.
Er der noget, jeg skal være opmærksom på?
På forhånd tak.
C, 16 år

SVAR:
Kære C
Tak for din henvendelse. Jeg kan mærke på det, du skriver, at du er nervøs for, om der er noget galt, når du nu har menstruation så kort tid efter din regelmæssige blødning. Jeg kan ikke fortælle dig, hvad det skyldes, men jeg vil fortælle lidt om graviditet og kønssygdomme og komme med et råd til, hvad du skal gøre nu.
Graviditet
Jeg kan ikke forestille mig, at du skulle være gravid. Normalt kommer der ægløsning 14 dage før menstruationen, og som jeg har forstået det, havde du sex ca. en uge efter din menstruation. For at være på den sikre side kan du dog godt tage en graviditetstest. Du skal bare vente, til din menstruation normalt ville komme. Ellers kan man ikke helt regne med, at svaret er korrekt. Sædceller kan leve ca. 6 dage i skeden, så hvis du ikke får din almindelige menstruation, vil jeg anbefale, at du får lavet en test. Den kan man få lavet hos lægen, så du ikke behøver at købe den.
Kønssygdom
Den hyppigste kønssygdom hos unge er klamydia. Oftest får man ikke symptomer, så man kan mærke, at den er der, men hvis der kommer noget, kan det faktisk være blødning. Det kan også være udflåd, smerter i underlivet eller svie, når man tisser. Jeg vil stærkt anbefale dig at gå til din læge, så du kan få testet, om du har en kønssygdom. Det er meget let at teste for klamydia, og behandlingen er, at man skal tage piller. Hvis klamydia ikke behandles, får det nogle alvorlige konsekvenser – især når du engang er klar til at få børn.
Sexliv som 16-årig
Jeg vil også gerne skrive lidt til dig om sex og det faktum, at du er 16 år. Det hænger uløseligt sammen med sex, at der er mulighed for at skabe et barn. Og de færreste 16-årige er klar til at tage sig af et barn. Du skal også tænke på dig selv og på hvor meget og hvor mange, du deler den mest personlige ting med. Det er vigtigt at passe på sin seksualitet, for at dele sex med flere sætter nogle dybe spor, som du har med dig resten af livet. Du kan fx læse artiklen Sex og følelser for at se mere om, hvordan sex påvirker os.
Sex er en rigtig fed ting, og det er bare dejligt at dele det med en, som man stoler på 100%, og gerne i et ægteskab, hvor man kan være sikker på, at den anden bliver, uanset om det lige går perfekt med at have sex hver gang. Hvis et forhold går i stykker, bliver man meget ked af det, og det kan føles ubehageligt, at den anden ved mange personlige og følsomme ting, som man naturligvis deler med sin kæreste. Og det gælder i særdeleshed sex.
Rigtig god og tryg sex kræver, at man kan stole på hinanden og er tryg ved hinanden. Prøv at læse denne artikel: 10 gode grunde til at vente med sex. Og kig lidt rundt i vores tema om Teenager og sex
Blødning kan betyde mange forskellige ting, så det er ikke sikkert, at det er hverken graviditet eller kønssygdom. Men det er vigtigt for mig at sige her til sidst, at det kun er din læge, der kan fortælle dig, om du er blevet smittet. Husk fremover at bruge kondom.
Jeg håber, du har fået nogle input, du kan bruge til noget. Pas på dig selv!
Mange hilsner fra
Karen Klitlund Børty