Tør ikke spørge mor – hvornår er det tid til bh?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en 12-årig pige, som går og tænker på noget ret tit. Jeg er nemlig meget usikker på, om jeg har behov for bh, og om jeg overhovedet kan passe en. Jeg tør slet ikke spørge min mor, hvad hun synes, da jeg, ligesom en masse andre piger synes, at det er mega pinligt. Jeg ved godt, at min mor selv har været i den alder, jeg er nu, men det hjælper ikke at tænke på, synes jeg.

Jeg bruger sports-bh til sport og sådan nogle små korte toppe, der minder lidt om en bh til hverdag, men jeg er meget i tvivl, om jeg måske kan passe en bh. Jeg tænker hele tiden på det, og det frustrerer mig en del, at jeg ikke rigtig kan finde noget svar.

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forklare det, men mine bryster er begyndende, og de er sådan ok store. Det er ikke fordi, at de gør meget ondt til hverdag, men de “hopper”, når jeg løber eller bevæger mig i frikvartererne, hvor jeg oftest ikke har en sports-bh på. Jeg tænker også meget på, hvilke tegn der er på, at man skal bruge bh, og om man ligesom ved det, når man er klar.

Jeg kunne godt tænke mig en bh, men så dukker spørgsmålet “Jamen har jeg overhovedet behov for en, og kan jeg passe en?” op i mit hoved hele tiden.

Det skal lige siges, at jeg aldrig har prøvet en bh, og vi har ikke nogle tøjbutikker i min by, hvor de sælger undertøj, så man skal køre ca. 13 kilometer i bil, hvis man skal i tøjbutikker. Så jeg kan ikke bare sådan lige gå ned og prøve en eller købe en med en veninde. Jeg shopper altid med min mor, så hun bliver nødt til at være med, hvis jeg skal have en bh, og det er jeg egentlig også mest tryg ved, at hun er. Håber at du sådan nogenlunde forstår mit problem, da jeg godt ved, det er lidt forvirrende, men jeg er virkelig også forvirret selv. Jeg håber, du kan hjælpe mig. Jeg er meget forvirret, og jeg håber sådan, at du kan hjælpe mig.

På forhånd tak!

Knus den forvirrede, 12 år

SVAR:

Kære “Den forvirrede”

Tak for dit brev og dit meget aktuelle spørgsmål. Jeg tror, der er mange piger på din alder, der går som dig og tænker på, hvad de lige skal stille op med den store kropsforvandling, som de oplever og mærker. Modsat drengene er der mange flere synlige forandringer, og en af dem er, at brysterne vokser.

Behov for den første bh

Jeg synes, dit brev vidner om, at du har en fin fornemmelse for, det er ved at være på tide, du får anskaffet en bh. Du skriver bl.a., at du hele tiden tænker på det, at du mærker, dine bryster bevæger sig, osv. , hvilket alt sammen er et tegn på, at dine fornemmelser, oplevelser og tanker er helt i overensstemmelse med, hvad du har brug for.

Der er mange gode grunde til, at det vil være godt med en bh, og en af dem er, at du kan mærke, at dine bryster “hopper”, når du løber eller bevæger dig. Det kan føles ubehageligt, og det kan derfor være en god ide med en bh, som kan holde dem på plads, så det ikke kommer til at gøre ondt. Man kan få bh’er i alle størrelser, men det er selvfølgelig vigtigt, du får en, der passer helt præcis. Heldigvis findes der dameundertøjsforretninger, hvor de er super gode til at hjælpe med at finde en bh, der passer, som den skal.

Tal med din mor om køb af den første bh

Som du selv siger, kan det føles mega pinligt den første gang, hvor du skal snakke om det med din mor. Men på den anden side har du jo også en klar forestilling om, at det vil være mest trygt, hvis du har din mor med, når du skal købe din første bh. Gad vide, om din mor ikke allerede har gjort sig tanker om, hvornår hun mon skal hjælpe dig med det. Jeg tænker også, at hun helt sikkert allerede har lagt mærke til, at din krop er ved at forandre sig, og at du er begyndt at få bryster.

Jeg synes, det vil være en rigtig god ide at fortælle din mor om dine overvejelser. Du kan fint starte med at fortælle hende, at du synes, emnet er pinligt at tale om. På den måde kan du få taget hul på noget, som du føler er svært. Du kan dernæst fortælle, at du føler dig generet af dine bryster, og at du derfor gerne vil have en bh. Spørg evt. din mor, hvor gammel hun var, da hun fik sin første bh; hvad hun tænkte dengang, og hvordan hun fik talt med sin mor osv. Måske udvikler det sig til en hyggelig og fortrolig snak mellem dig og din mor.

Held og lykke med at få købt din første bh og med at få talt med din mor om det.

Du kan også læse svar til andre piger med lignende bekymringer som dine, fx det her og find selv flere:
Ønsker at gå med bh – hvordan snakke med mor om det?

Kærlig hilsen
Annette Hassingboe