To mænd! - hvornår er jeg blevet gravid?
Kære brevkasse. Jeg er en pige på 22 år, som er gravid i 29. uge. Jeg har ikke kunne finde ud af, hvornår min sidste første menstruations dag har været, men har nu fundet min gamle telefon frem, hvor jeg har skrevet det ind i kalenderen.
Jeg havde første mens dag søndag d. 13 marts og sidste dag d. 17 marts. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad min menstruationscyklus har været. Jeg har haft menstruation 5 dage, ud af 30. Er den så 25 min cyklus? Det er meget vigtigt for mig og kunne regne ud, da jeg skal finde ud af, hvilken dag jeg ca. er blevet befrugtet, mht til faderen, da der er to mulige ...
Håber virkelig I kan hjælpe mig, da jeg har siddet lang tid og prøvet og regne befrugtningsdatoen ud..
På forhånd tak.
M

SVAR:
Hej M
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder som en ubehagelig situation, du sidder i, og jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe dig videre.
Befrugtningsdato
Du spørger, hvor lang din cyklus er. Din cyklus indeholder både de dage, hvor du har menstruation og de dage, du ikke har – helt indtil du får menstruation igen. I dit tilfælde er din cyklus altså 30 dage. For at kunne udregne den dag, du har haft ægløsning, er det vigtigt, at din cyklus er regelmæssig – altså at den hver gang er på 30 dage. Hvis den ikke er regelmæssig, kan du ikke være sikker på udregningerne.
Hvis din cyklus er regelmæssig på 30 dage, kan du regne med, at du har haft ægløsning 14 dage inden, din næste menstruation skulle komme. Ifølge mine beregninger skulle din næste menstruation være startet d. 12. april, og du havde således ægløsning d. 29. marts.
Du skal dog være opmærksom på, at man normalt mener, at ægget kan befrugtes indtil 2 dage efter ægløsningen. Desuden kan sædceller overleve 2-5 dage oppe i din livmoder. Det betyder, at sandsynligheden for at blive gravid, er størst i disse 5 dage inden og 2 dage efter ægløsningen. Ud fra mine beregninger vil jeg altså tro, at du er blevet gravid i tidsrummet 24.-31. marts. Kroppen er imidlertid en uberegnelig størrelse, og du vil aldrig med sikkerhed kunne sige, at det skete i dette tidsrum.
Sikkerhed
Måske hjælper dette dig tættere på en vished om, hvem der er far til dit barn. Måske gør det ikke. Jeg ved ikke, hvad dit forhold er til de to mulige fædre, og det kan selvfølgelig komplicere tingene, hvis den ene er din kæreste eller mand. Dog vil jeg opfordre dig til at få undersøgt, hvem der er faderen og være åben omkring det overfor de to mænd. Du kan få lavet en faderskabstest, når barnet er født og dermed blive 100% sikker på, hvem der er far til dit barn. Desuden vil jeg opfordre dig til at snakke med din læge og/eller din jordemoder om det. De kan rådgive dig meget mere præcist ind i din situation, end jeg kan, når jeg ikke kan snakke med dig.
Jeg håber, dette er svar på dit spørgsmål. Og så vil jeg ønske dig held og lykke med fremtiden.
Vh Anna Kammersgaard