Temin 27 maj - tror I jeg kan blive sat igang før pga. smerter?
Hej :) jeg er en gravid ung mor på 17 år. Er nu 36+5. Den lille fyr inde i min mave vokser, som han skal, og det hele ser godt ud derinde :-) Har termin den 27 maj.
Har bare det problem, at jeg er blevet opereret i mit knæ 3 gange, og jeg døjer rigtig meget med det, efter jeg selvfølgelig også har taget på. (16 kilo nu) det er så slemt, at jeg ikke kan gå, i hvert fald ikke uden krykker. Vågner sindsygt mange gange om natten, hvor det simpelthen ikke er til at holde ud til. Ja, det er så slemt, at jeg ikke laver andet end at græsse over smerterne.
Er meget bange for at det bliver værre, så jeg slet ikke kan gå, efter lille manden er kommet ud. - så ville høre, om i tror, jeg kan blive sat igang? Håber på et hurtigt svar! :) god weekend.
Ung mor, 17 år

SVAR:
Kære unge mor!
Tillykke med at du venter en lille dreng, der ser ud til at have det godt. Det er altid en stor gave, når mennesker får et rask barn.
Lige nu fylder det godt nok rigtig meget for dig, med de smerter, du døjer med - det lyder ikke rart.
Jeg synes, du skal kontakte det hospital, hvor du skal føde, så hurtigt som muligt. Jeg er sikker på, du har fået et "akut"-nummer udleveret, hvor du kan henvende dig 24 timer i døgnet. Det er som regel det afsnit, hvor man som gravid ringer, hvis der bliver problemer i graviditeten, og også når man får veer og/eller vandafgang. Nogle steder hedder det "svangreafsnit", "akut modtagelse", "fødemodtagelse" el.lign.
Som sagt er jeg sikker på, at du ved første jordemoderbesøg fik et nummer, til sådan et afsnit. Dér arbejder både fødselslæger og jordemødre, og det er dem, der sammen med dig skal beslutte, om du kan/skal sættes i gang. Så ring til hospitalet, og få en tid, hvor de kan undersøge dig og du kan tale med dem om igangsættelse.
Indtil du skal ind og tale med jordemoderen og lægen, synes jeg, du skal vide, at du gerne må tage panodil, når du er gravid. (Det kan også hedde Pinex eller Pamol). Du må tage 1 g = 2 piller af 500 mg 3 eller 4 gange om dagen. Det er ikke farligt for din baby, men kan måske hjælpe, så du får lidt mindre ondt. Du kan også bruge en ispose fra fryseren eller en varmepude - det kan måske hjælpe lidt.
Når du har født, er det vigtigt, at du kontakter din egen læge, hvis smerterne fortsætter. Han kan henvise dig til specialist-behandling for knæet, så du hurtigst muligt kan få en normal hverdag med den lille ny.
Jeg vil ønske dig held og lykke med fødslen og med din lille dreng, når han kommer ud til dig.
vh Ida Rom