Svært når det bliver for seriøst - hvordan undgår jeg det?
Efter mange år uden kontakt til drenge udover som venner, er jeg begyndt at date rigtig meget. Men jeg har et problem, hver gang jeg føler, det bliver for seriøst med en dreng, dropper jeg ham altid.
Det er kun sket en gang, at jeg har fortrudt, at jeg droppede en dreng. Jeg holdt rigtig meget af ham (Nick), men en dag skrev han noget med, at han ikke vidste, om vi engang kunne blive kærester, da han var i en periode i hans liv, hvor han ikke helt vidste, hvad han skulle med hans liv, men han ønskede ikke at stoppe det, vi havde, han vidste bare ikke, hvad han ville endnu. Og det fik mig til at stå helt af, jeg sagde ikke "ok, vi stopper nu" , jeg lukkede bare helt af, blev kold og skrev ikke til ham. Og til sidst skrev vi ikke sammen mere.
Til at starte med, gjorde det ikke mig noget, men nu savner jeg ham og det vi havde utrolig meget. - jeg er den person, der har rigtig svært ved at knytte mig til andre og åbne mig, men jeg både knyttede og åbnede mig for ham.
Men nu står jeg i en situation, hvor jeg ikke aner, hvad jeg skal gøre. Jeg har været sammen med en dreng, som åbenbart har rigtig mange følelser for mig, og jeg har ingen for ham overhovedet. Men han bliver ved med at ringe og skrive til mig som om, at vi har gang i noget seriøst. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal redde mig ud af den her, vil ikke såre ham.
Og har prøvet det før med "det her går ikke, men vil gerne være venner" og det går ikke. For så stopper vi med at ses, så vi ikke er venner heller. Og ham her, er super sød og rar at snakke med og vil ikke midste ham som en ven, ligesom ved de andre - ved ikke hvad jeg skal gøre?
- jeg ved heller ikke, om det er mig, der er forkert på den, med at droppe alle dem, når det bliver for seriøst. og ved ikke hvorfor, det ligesom jeg lukker helt af.. og det irriterer mig.
Og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre med Nick, har prøvet at kontakte ham, men det ligesom jeg ikke rigtig får noget ud af det, han lukker af med det samme. Skal jeg blive ved med at prøve eller skal jeg lade ham være, og glemme ham?
- hilsen Lise, 17 år

SVAR:
Hej Lise
Tak for dit spørgsmål. Det lyder som om, du har flere forskellige spørgsmål, så jeg vil prøve at tage dem et af gangen.
Tilknytning og angst for at blive såret
Med hensyn til det, at du synes, du lukker helt af, når du bliver såret, og det at du siger, du har svært at knytte dig og åbne op overfor andre, så synes jeg, at det hører sammen. Det er aldrig sjovt at blive såret af en anden, og alle mennesker vil gerne undgå det. Det kan se ud som om, at den nemmeste måde at undgå at blive såret på, er, aldrig at knytte sig og aldrig turde at vise helt, hvem du er indeni. Hvis ikke du kan være åben og ærlig med en dreng, kommer du ikke til at knytte dig til ham. Og det lyder som om, det er her problemet ligger, og det er det, du er træt af.
Derfor var det også helt vildt hårdt, da du endelig følte, at du kunne bryde dit mønster og turde at åbne dig, og så fortæller Nick dig, at han ved ikke, hvad han vil mht. jeres forhold.
Du vovede at åbne op og blev såret
Du blev såret, og reagerede volsomt pga. den investering du havde i ham og også fordi du havde været igennem en udvikling med dig selv. Det er en meget naturlig reaktion i forhold til at blive såret af en, man har knyttet sig til. Ja, det ville have været bedre, at du først havde fået lidt mere ro på og haft noget tid til at tænke over det, inden du reagerede og det er nok det, du kan arbejde videre med. Når du mærker, at du bliver såret, vred og ked af det, er det en god idé at fortælle den anden, "jeg føler mig ked af det/vred/såret og vil gerne tage lidt tid til at tænke over, hvad du sagde/gjort/osv, og så kan vi snakkes ved lidt senere." På den måde får du tid til at falde til ro og tænke over, hvorfor du bliver så såret og kan nemmere regere på en rolig og ikke så kold måde.
Måske kan du tage tråden op igen
Med hensyn til Nick, så ved jeg ikke, hvor længe siden det er, at I havde denne samtale, men jeg tænker, at det er aldig for sent at sige undskyld. Måske er det ham, der har såret dig, men hvis du fortryder din reaktion og det, at du blev kold, så kan det være en hjælp for dig at komme videre ved at fortælle ham det og sige undskyld for den måd,e du reagerede på, og at du følte dig såret dengang og måske ikke viste det på den måde, du kunne have ønsket dig. Så kan det godt være, at I får mulighed for at snakke situationen igennem og blive venner igen. Men hvis han vælger at blive ved med at lukke af, så har du gjort det, du kunne og kan nok også nemmere komme videre.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at være åben og knytte sig til en anden. Det virker lettere bare at lade være, så kommer man ikke til at blive såret. Men desværre kan livet gøre ondt, vi kan simpelthen ikke undgå at blive såret.
Vil du vinde gode venskaber må du vove noget
Hvis vi aldrig turde at knytte os til en anden, så får vi aldrig muligheden for at bygge relationer med andre, og det har vi brug for som mennesker. Vi er nødt til som mennesker at kaste os ud i livet, turde at være ærlige, når ting gøre ondt. Turde at vise, at vi er glade. Turde at lukke op overfor andre, vi har tillid tid. Bygge relationer og får dem til at vokse. Vi har brug for andre mennesker, og vi er nødt til at give lidt af os selv for at få noget igen. Det kan godt være, at nogen vil såre dig, og det vil gøre ondt, men du vil også få nogle gode relationer til både piger og drenge, som du vil bygge på resten af livet. Prøve ligeså stille at åbne op overfor nogle venner eller voksne i dit liv, som du har tillid til. Øv dig i det, så bliver det nemmere efterhånden ved både pige og drenge venner, og igennem livet.
Gensidig respekt er vigtig
Til sidst vil jeg kort kommenter på denne situation med den anden dreng. Du er bange for at miste jeres venskab, efter du fortæller ham, at du kun ser ham som ven. Hvis han føler, at det bliver for svært for ham bare at have dig som ven, når han har andre følelser for dig, så skal du respektere det. Måske senere ville I kunne blive venner igen, men nu er du nødt til at være ærlig overfor ham og ikke få ham til at tro, at I har noget kørende, når ikke du føler det samme for ham.
Held og lykke hvis du vælger at have de samtaler med de drenge. De samtaler kan være de første skridt i at øve dig i at turde være ærlig og åben.
Læs også artiklen:
Pigevenner og drengevenner
Med venlig hilsen
Mary A. Madsen