Sur lugt fra skridtet – hvad kan jeg gøre ved det?
Kære adamogeva.dk
Jeg skriver til jer, da jeg i løbet af den sidste måned/de sidste par måneder er begyndt at kunne lugte en lidt kraftig lugt fra skridtet. Lugten er svær at beskrive, men kan måske beskrives som en lidt sur lugt. Jeg kan af og til lugte det, bare jeg tager bukserne af.
Jeg er omskåret og går i bad dagligt, og mit hygiejne-mønster er uændret i forhold til før, jeg lagde mærke til lugten. Jeg har ikke været seksuel aktiv i over et halvt år (og dette meget begrænset), så jeg er sikker på, det ikke kan forbindes med sex.
Lugten går mig på, da jeg vil være bange for, at en eventuel sexpartner vil lægge mærke til det og finde det frastødende.
Er det normalt med sådan en lidt kraftig lugt fra skridtet? Og vigtigst af alt, kan der gøres noget ved det?
(Jeg tvivler på, det har betydning, men jeg vil lige nævne, at jeg for nogle måneder siden startede på Cipralex mod depression. Der står intet om kraftig lugt under bivirkninger.)
Håber på at høre fra jer.
Mvh Teenageren, 19 år

SVAR:
Hej Teenager
Lugt fra svedkirtler
Jeg har desværre ikke et rigtig godt svar med løsning på dit problem. Lugten stammer formentlig fra dine svedkirtler. Ligesom under armen sidder der også svedkirtler i lysken. Igennem puberteten ændres din svedlugt. Den kan også påvirkes af det, du spiser. Du kan fx lugte på sveden, om folk har spist meget hvidløg. Ellers kan du ikke selv ændre på den lugt, din sved har. Det er din kropslugt.
Vask med intimsæbe
Når du vasker dig i skridtet, skal du anvende en parfumeri sæbe, fx intimsæbe. Du skal vaske dig dagligt og tørre dig godt for at undgå hudgener. At du er omskåret, gør det blot lettere for dig at holde området ved penishovedet rent.
Hvis du døjer med kraftig svedlugt fx under armene, kan du købe en speciel deodorant eller creme til det på apoteket. Den kan muligvis også anvendes i lysken. Deodoranten indeholder aluminiumklorid og skal anvendes i sparsomme mængder for ikke at irritere huden.
Cipralex kan give øget sved
Du bliver behandlet med Cipralex. Det har som bivirkning øget svedtendens. Der kan muligvis være en sammenhæng med behandlingen, og hvornår dine lugtgener opstod. Jeg vil dog ikke anbefale dig at stoppe med den behandling, før du er rask og har talt med den læge, der påbegyndte behandlingen.
Der kan være mange andre årsager til lugt i skridtet. Penishovedet er en slimhinde, der også producerer væske, som kan lugte lidt. Det kan der ikke ændres på. Men daglig vask er vigtigt. Det er især vigtigt at vaske sig efter sædafgang, da gamle sædrester kan afgive lugt.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Kærlig hilsen
Signe Engholt Andersen