Stikkende smerter i testikler – kan det være følger efter lyskeskade?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg vil starte med at sige, at jeres hjemmeside er fantastisk ...

Nå, men nu til mit spørgsmål. Jeg har oplevet noget meget besynderligt. Jeg spiller fodbold og har netop været ude med en lyskeskade, og det går i den grad fremad med genoptræningen. Men når jeg spiller fodbold, kan der efterfølgende komme en mindre stikkende smerte i enten den venstre eller højre testikel (sjældent begge på samme tid). Det kommer som regel 99% af tiden kun efter, at jeg har spillet fodbold eller brugt lysken på anden vis.

Skal jeg være nervøs, eller er det bare en del af smerten ved en lyskeskade?

Tak på forhånd!

O, 15 år

SVAR:

Hej O

Det lyder meget sandsynligt, at det er smerterne fra din lyskeskade, du mærker ned i testiklerne efter træning.

Smerter i pungen

Der kan være flere årsager til smerter i pungen:

  • En akut kraftig smerte kan være en snoning af funiklen (testikelstrengen) eller en betændelse i bitestiklen. Det er alvorlige tilstande, hvor man skal søge læge med det samme!
  • Ved forskellige broktyper kan der være let ømhed i pungen, fx vandbrok, åreknudebrok eller sædbrok.
  • Almindelig lyskebrok kan påvirke pungen og give ømhed. Der vil som regel også kunne føles en hævelse i lysken eller pungen pga. brokket.
  • En forstrækning af sener og muskler i lysken kan give smerteudstråling til pungen. Der vil ved de fleste årsager være andre tegn end ømheden, fx hævelse, rødme, varme eller udfyldning, der kan pege hen mod en specifik årsag.

Hvis du har hævelse i pungen, eller smerterne fortsætter, synes jeg, du skal blive undersøgt ved din læge, så det kan afklares helt sikkert.

Venlig hilsen
Maria Fischer-Nielsen