Startet på P-piller midt i cyklus - er jeg så beskyttet?
Hej med jer. Jeg er begyndt på p-piller her for godt 3½ uge siden. Men jeg begyndte mit inde i en cyklus. Altså inden i perioden mellem to menstruationer.
Det vil også sige, at jeg derfor har fået rykket den menstruation, som jeg går og venter på nu en uge eller to. Mit spørgsmål er derfor, om jeg når jeg starter på næste pakning, så vil være beskyttet med det samme?
Gør det nogen forskel, hvis jeg har taget en pakning først selvom, at det var midt inde i en cyklus?
Mulle, 18 år

SVAR:
Kære Mulle
Normalt skal man begynde på p-piller på menstruationens første dag. Når du er begyndt midt i cyklus, er du ikke beskyttet, fordi ægløsningen måske allerede har fundet sted.
Når du har taget p-piller i de 3 uger, der er i en blisterpakning, skal du holde pause i en uge, inden du begynder næste pakning. I løbet af 2-4 dage skulle du gerne få din menstruation.
Når du efter 7 dages pause begynder på en ny blisterpakning, er du beskyttet fra 1. dag. Det er vigtigt, at du begynder på næste pakke efter præcis 7 dage, ellers er du ikke beskyttet mod graviditet. P-piller gør det, at de forhindrer, at du får ægløsning og dermed kan blive gravid, men det er vigtigt at tage pillerne hver eneste dag.
Jeg håber, du kunne bruge svaret, og vil bare lige minde dig om, at p-piller jo ikke beskytter mod kønssygdomme, så det kan være en god idé også at bruge kondom.
Mvh Mette