Startet på P-piller - er det normalt med brunt og klumpet udflåd?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er lige startet på p-piller og har lige haft min første menstruation på dem, men mit udflåd bliver ved med at være brunt og nogen gange lidt klumpet, er det normalt eller?

Karoline

SVAR:

Hej

Det er ikke så mange informationer, du giver, men jeg skal forsøge at give et svar.

Den type p-pille, der fra Sundhedsstyrelsen anbefales som første valg, har ikke så højt hormonindhold som nogle af de andre typer p-piller, der findes. Den kan i de første par måneder godt give lidt pletblødninger eller brunligt udflåd mellem de egentlige menstruationer. I så fald skal du give p-pillerne en chance de næste par måneder for at se, om det ikke bliver normalt igen.

Der er også den mulighed, at du har fået en underlivsinfektion eller ændret bakterie flora i din skede. Hvis du har gener fra underlivet eller lugtende udflåd, er det altid en god ide at kontakte din læge og blive undersøgt for kønssygdomme. P-piller beskytter kun mod graviditet og ikke mod kønssygdomme.

Kærlig hilsen Signe