Startet på minipiller og blødt 3 mdr. i træk - hvad skal jeg?
Hej!
Jeg er startet på minipiller, da jeg ikke kunne tåle p-piller.
Jeg er 18 år, og jeg har haft en fast kæreste i over 2 år.
Efter jeg startede på minipillerne for 3 måneder siden, så har jeg også blødt i ca 3 måneder i træk..
Der har været nogle enkelte pauser ind imellem, men det har kun været et par dage.
Ofte er det ikke rigtig blod, men lidt brunt, men der har også været blod.
Jeg har hørt og læst, at man burde vente 3 måneder med at se, om ens menstruation udebliver. Det valgte jeg at gøre, jeg har så lige haft en pause fra min menstruation i 3 dage, men så kom der lidt brunt i dag.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, om jeg bare skal opgive, eller om jeg skal blive ved og se, om det stopper.
Jeg synes, det har taget rigtig hårdt på min krop at bløde i 3 måneder i træk..
Så ved snart ikke, hvad jeg skal.
Håber at i kan hjælpe mig.
Hilsen D, 18 år

SVAR:
Hej D
Som du oplever, tager det ofte flere måneder for kroppen at vænne sig til minipiller. De første måneder oplever de fleste, at de har menstruation og pletblødninger i større eller mindre grad. De fleste opnår indenfor 6 måneder en virkning, hvor deres menstruation enten helt udebliver eller bliver til en smule blødning ind imellem.
Du bør ikke have daglig blødning af menstruationsstyrke tre måneder i træk. Men pletblødning med brunligt udflåd er ikke ualmindeligt, og det er værst de første tre måneder. Du skal som minipille-bruger acceptere, at du ikke med sikkerhed kan forudsige, hvornår du får en pletblødning. Men den vil altså i løbet af de næste måneder helt eller delvist forsvinde.
Der findes to forskellige typer minipiller. Nu ved jeg ikke, hvilken du får. Men nogle piger har bedre erfaringer med den type, der hedder 'højdosis minipiller' (indeholder 75 mikrogram desogestrel).
Jeg vil opmuntre dig til at give minipillerne et par måneder mere. Hvis du efter seks måneder ikke er tilfreds, skal du overveje at snakke med din læge om andre muligheder.
Mvh Signe