Spørgsmål om jomfruhinde, skede, penis og sex

Vis spørgsmål

Hej, jeg er 16 år gammel og har en kæreste. Efter min kæreste og jeg havde været sammen i et stykke tid og havde snakket om sex og lært hinandens kroppe at kende, besluttede vi os for at have sex for første gang. Jeg har tidligere haft besvær ved at bruge tampon, da jeg kan mærke, jeg er meget stram. Første gang, min kæreste og jeg havde sex, gjorde det rigtig ondt i starten og blødte også en del.

Anden gang vi havde sex, blødte det mere, men gjorde ikke ondt. Næste morgen på toilettet opdager jeg en hudflap hænge ud af min skede, en lille hudflap på 1 cm ca. Jeg tog til min læge. Lægen forklarede mig, at det var min jomfruhinde, men at jeg ikke skulle være nervøs, da det er død hud, som selv falder af, så jeg tænkte ikke mere på det.

Nu her godt et år efter er der stadig ikke sket noget; jeg har stadig den lille hudflap hængende, og ved ikke hvad jeg skal gøre ved den. Er det normalt? Har den konsekvenser for min sex? Jeg er en lidt usikker pige, da jeg synes, jeg har for lange skamlæber, og nogle gange kommer der sådan nogle “prutter” fra min skede ... Jeg er så ked af alt det her og vil gerne høre, om jeg kan gøre noget? Jeg har ikke haft snakket med mine forældre endnu om det.

Et andet spørgsmål: Er det normalt at blive meget våd forneden ved sex?

Et tredje spørgsmål: Kan en drengs penis udvide en pige for meget i forhold til sex? Altså, hvis han har en stor/tyk penis. Og vil det have konsekvenser efterfølgende, hvis man får sex med en dreng, som har en mindre penis end den første? Er det farligt, hvis en dreng på fx 18 cm kommer helt ind i en pige, da en pige som gennemsnit kun er 15 cm?

R, 16 år

SVAR:

Hej

Tak for dine spørgsmål, som jeg vil besvare et efter et:

Hudflap og lange skamlæber

Som du umiddelbart beskriver det, lyder det helt normalt – men det er selvfølgelig nødvendigt, at du får en læge til at undersøge det nærmere. Det er meget normalt, at skamlæberne hænger noget, men hos nogle kan det være så meget, at det generer ved fx cykling eller ridning. Der er stor forskel på, hvor meget piger bløder ved deres første samleje. Jomfruhinden er nemlig ikke en hinde som dækker hele indgangen til skeden, men den er mere “måneformet” og dækker i større eller mindre grad. Jeg synes, det vil være godt, at du får det undersøgt af din læge, som bedre kan vurdere, hvordan det ser ud. Læs mere om jomfruhinden eller kønskransen, som den ofte kaldes, i vores leksikon: Kønskrans.

Vi er alle skabt forskelligt, men vi har en tendens til at tale om, at noget er mere normalt end andet. Derfor synes jeg, det er vigtigt, at vi ikke er kede af den krop, vi har fået, men at vi lærer at være tilfreds med den og lærer at sætte pris på forskellighed.

Du nævner, at du "prutter" fra skeden. Det synes jeg også, du skal fortælle din læge, da det måske er et tegn på, at du har en lille åbning mellem din endetarm og din skede.

Våd ved sex?

Det er helt normalt at producere udflåd ved sex, da det er med til at gøre skeden mere glat. Det kan du læse mere om i vores artikel Værd at vide om skeden.

Penisstørrelser

Generelt set er der ikke et problem ift. penisstørrelse og skedestørrelse. Jeg kan ikke udelukke, at der i enkelte tilfælde kan være et mismatch. En penis kan ikke udvide skeden for meget – den kan udvide sig så meget, at du kan føde et barn gennem skeden!

Tal med dine forældre

Til slut vil jeg opfordre dig til at snakke med dine forældre om de tanker, du gør dig. Om din usikkerhed i forhold til din krop, om sex og om kærester. For når vi har sex, gør vi os meget sårbare overfor hinanden. Derfor er det vigtigt, at du beskytter dig selv – ikke kun i form af kondom og anden prævention, men også følelsesmæssigt.

Jeg vil også foreslå dig at læse videre på AdamogEva.dk, fx de her to artikler:
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser

Mvh. Marie