Snart 18 år og ingen menstruation - hvorfor?

Vis spørgsmål

Hej jeg er en pige på 17 snart 18 år, men jeg har et problem, jeg har ikke haft min første menstruation endnu og i skolen bliver jeg holdt uden for. Vær sød at svare på mit spørgsmål.

m.v.h. I, 17 år

SVAR:

Hej I

Jeg kan forstå på dig, at du både er urolig og frustreret over, at du endnu ikke har fået din menstruation. I mit svar har jeg valgt hovedsagligt at rådgive dig omkring den udeblevne menstruation og ikke forholdet til vennerne, som holder dig udenfor.

Menstruation

Som du allerede ved, er menstruation blødninger fra underlivet, mere præcist fra livmoderen ud gennem skeden. Kroppens hormoner opbygger først en slimhinde inde i livmoderen og derefter frigiver de et æg fra æggestokken. Ægget kan, hvis det blive befrugtet, sætte sig fast i slimhinden i livmoderen, hvorefter kroppen begynder at danne flere hormoner og menstruationen udebliver. Hvis ægget derimod enten ikke bliver befrugtet eller ikke sætter sig fast i livmoderen, vil mængden af hormoner i kroppen falde, og slimhinden vil blive udstødt som blødning. Det er normalt at få sin første menstruation i alderen 10-16 år. Den gennemsnitlige alder er 12, 5 år. De fleste bløder fire til syv dage ad gangen.

Når menstruationen lader vente på sig

Menstruationen er en kompliceret proces, hvor mange hormoner, kvindens organer og nervesystem arbejder sammen. Hormonerne har størst betydning.

Der er flere ting, som kan påvirke hormonerne.

  • Vægten: Både under- og overvægt påvirker menstruationen. Specielt hvis du er undervægtig, kan det medføre udebleven menstruationer. Så en god og sund ernæring spiller en vigtig rolle.
  • Stress: Både kropsligt og psykisk stress kan påvirke hormonerne og dermed medvirke til, at du endnu ikke har fået din menstruation.
  • Sygdomme: Der er visse sygdomme, som kan påvirke hormonerne i en sådan grad, at menstruationen udebliver.

Mit råd til dig

Jeg har nævnt nogle af de grunde, der kan være til, at du endnu ikke har fået din menstruation. Desværre ved jeg ikke, hvorfor du endnu ikke har fået din menstruation. Formentligt er det blot naturen, som lader vente på sig – helt uden grund. Men du er næsten 18 år, hvorfor jeg vil råde dig til at tage til læge og lade ham/hende tage nogle blodprøver og undersøge dig. I blodprøverne vil lægen kunne se dine nuværende hormonniveauer og dermed få en idé om, hvad årsagen er til dine manglende menstruationer.

Læs dette svar til en anden, som undrer sig over, hvornår den første menstruation kommer:

Er 15 år – hvornår kommer min menstruation?

Med venlig hilsen
Birthe Rasmussen