Snart 15 år – kan jeg gøre noget for at få min første menstruation?

Vis spørgsmål

Jeg har virkelig brug for svar på et spørgsmål, der længe har plaget mig!

Jeg er en pige på 14 (snart 15), og jeg har ikke fået min menstruation endnu, og det har alle mine veninder.

Jeg er meget forvirret over det, da jeg faktisk startede puberteten i en rimelig tidlig alder (altså med hensyn til andre ting). Jeg har læst mange artikler om piger med samme problem, men ingen af dem var særlig langt i deres pubertet. Jeg er nemlig rimelig veludviklet i forhold til bryster og kønsbehåring og er hverken under- eller overvægtig. Men menstruation har jeg aldrig fået.

På et tidspunkt troede jeg, at jeg havde fået lidt menstruation, men jeg blødte kun meget lidt og i ca. 2 dage, men det er aldrig kommet siden. Jeg er ikke engang sikker på, at det var mens. Nu er jeg bange for, at jeg aldrig får min mens.

Er der noget, man kan gøre for at få den til at komme?

Jeg håber, I kan besvare mine spørgsmål!

Hilsen den forvirrede pige

SVAR:

Kære forvirrede pige

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er godt at få sat ord på det, der lige fylder.

Det lyder til, at du har sat dig grundigt ind i det med menstruation og pubertet. Det er rigtig godt, at du interesserer dig for din egen krop og prøver at finde ud af, hvordan det hele hænger sammen.

Alle piger er forskellige

Du skriver ikke, hvor længe det er siden, du er begyndt at udvikle dig. I hovedreglen går der omkring to år, fra man begynder at få bryster, til man får menstruation. Men når det er sagt, er der mange variationer. Alle piger er forskellige, og det er deres cyklus og alt, hvad der hører med, også.

Normalt udviklet

Da det lyder til, at du er helt fint og normalt udviklet på alle de andre områder, så tror jeg ikke, der er noget galt med dig. Det tager af en eller anden grund bare lidt længere tid, inden din menstruation kommer.

Snak med lægen

Jeg kan ikke fortælle dig, hvorfor din menstruation ikke er kommet endnu, så jeg tænker, at du under alle omstændigheder skal tale med din læge om det. Jeg synes også, det er en god idé, at du taler med din mor om det og tager hende med til lægen.

Håber at mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det til noget.

Kærlig hilsen
Marianne