Smerter forhindrer vores samleje

Vis spørgsmål

Hejsa!

Jeg har set en fyr i omtrent tre måneder. Vi har forsøgt mange gange, men vi kan ikke få vores sex til at fungere. Det gør for ondt på mig, og han kan derfor ikke komme ordentligt ind, så ingen af os får noget rigtig ud af det. (Han har været min første gang.) Jeg har prøvet med knibeøvelser, men heller ikke dette hjælper.

Hvad kan vi gøre?

Vh Anonym, 17 år

SVAR:

Kære anonyme

Tak for din mail. Det, som du beskriver, lyder meget normalt, og jeg er sikker på, at mange andre også kender til det. Det er meget normalt, at især pigen har smerter i forbindelse med samlejet i begyndelsen efter hendes seksuelle debut.

Fortæl hinanden, hvordan I oplever det

Først og fremmest vil jeg opfordre jer til at snakke om, hvordan I hver især oplever situationen, og hvordan det påvirker jer, at det ikke fungerer. Er I bekymrede, flove, beskylder I hinanden ... eller?

Intimt samvær hænger tæt sammen med vores følelser – måske kan det hjælpe jer at læse de her artikler sammen:

Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Værd at vente på

I kan bruge dem som udgangspunkt til at tale om, hvad I i øvrigt har lyst til og kan lave som kærestepar, så fokus kommer lidt væk fra det seksuelle.

Gå langsomt frem

Dernæst vil jeg opfordre jer til, at I de næste gange ikke forsøger at have almindeligt samleje, men i stedet giver hinanden massage og viser ømhed overfor hinanden ved berøring – forsøg ikke at fokusere på kønsorganer de første gange, men på resten af kroppen. Så kan I stille og roligt gå mere og mere frem mod samleje. Jeg tror, det vil hjælpe jer til at slappe mere af, mens I er intime sammen. Glidecreme (kan købes i Matas) kan også være en hjælp til at gøre det lettere for penis at komme ind i skeden.

Måske en fysisk årsag

Der kan også være en fysisk årsag til, at det gør ondt, fx infektion i skeden – så hvis udfordringerne fortsætter, vil jeg anbefale, at du besøger din praktiserende læge.

Denne artikel er også god til at hjælpe dig til at lære din krop bedre at kende: Værd at vide om skeden.

Mvh Marie