Småtisser i bukserne - hvorfor og hvad skal jeg gøre?
Hej mit navn er Maya og jeg er 16 år gammel. Jeg har oplevet noget meget irriterende på det sidste. Jeg er begyndt at tisse lidt i bukserne. Eller faktisk bare i trusserne. Sådan en lille mørk/våd plet mellem benene. Det er typisk, når jeg vågner om morgnen, jeg opdager det er sket!!!
Hvad er det og hvad skal jeg gøre?
Please svar tak!

SVAR:
Kære Maya
Ja det lyder da rigtig irriterende for dig. Jeg kan ikke give dig et præsist svar på, hvad det kan være, men komme med et par bud. Jeg ved ikke, om jeg tror, at det er urin, som kommer lidt i trusserne, fordi du fortæller, at det kommer om natten.
Oftest, når kvinder oplever problemer med at holde på vandet, sker det i forbindelse med bevægelser, som kræver en stærk bækkenbund fx. hop og nys. Jeg vil anbefale dig at læse følgende svar og evt. bruge linket til genoptræning af bækkenbunden, hvis du finder det relevant.
Svært ved at holde på vandet - hvorfor er min skede så slap?
Du skriver, at det er mørkt, det som kommer. Er det brunligt? Hvis ja, skal du overveje, om det kan være blodtilblandet. Måske er det udfåd fra skeden, du har. Er du begyndt at få menstruation? Brunligt udflåd fra skede kan skydes infektion, så hvis du tænker, at det kan være blodtilbandet, vil jeg anbefale dig at gå til din egen læge og blive undersøgt.
Har du mulighed for at tale med din mor om dette og dele dine bekymringer med hende? Du kunne evt. vise hende dit spørgsmål og mit svar. Eller måske er der en anden voksen kvinde, du har tillid til. Det, tror jeg, kan hjælpe dig.
Håber at dette kan hjælpe dig videre ellers er du velkommen til at skrive tilbage.
Kærlig hilsen
Else