Små testikler, der hopper ud af pungen, kan jeg være steril?
Hej. Jeg er en 19-årig fyr, som har et spørgsmål om mine testikler, jeg meget gerne vil have besvaret. Jeg synes nemlig, at de er meget små i forhold til min alder... 3 cm. i længden og 2 i tykkelsen.
Betyder det så, at jeg måske er steril? Jeg har normal mængde sæd og farven + lugten er også helt, som den skal være.
Min penis er 14 cm. i stiv tilstand - ikke meget, men nok til at gøre min kæreste tilfreds. Dog hopper mine testikler ud af pungen, når jeg har sex, er det normalt?
Vh.
Den bekymrede, 19 år

SVAR:
Hej.
Der er ingen grund til bekymring. De angivne størrelser på både testikler og penis er normale. Testikelstørrelse måles normalt i rumfang. Man gør det normalt ved at sammenligne testiklens størrelse med et såkaldt orchidometer eller vha. et ultralydsapparat. Voskne mænd har typisk en testikelstørrelse på ca 12-25 milliliter (mL) med et gennemsnit på 18mL.
Størrelsen har dog ikke nødvendigvis noget med sterilitet at gøre. Man kan godt have små testikler og have god sædkvalitet og have store testikler men dårlig sædkvalitet. Sædkvaliteten afhænger også af mange andre ting end testiklernes størrelse. Der er ingen grund til at tro, at du skulle være steril.
Sædstrengen sidder fast på testiklerne. Sædstrengen løber via lyskekanalen ind i bughulen. Det betyder, at der nogle gange kan blive "trukket" i sædstrengen, fx under samleje, med det resultat, at testiklerne trækkes op mod lyskekanalen og er sværere at føle i pungen. Det er helt normalt og ufarligt så længe testiklerne kommer ned på plads igen.
På baggrund af det, du beskriver, synes jeg ikke, at du har grund til at være bekymret. Der er i mine øjne heller ingen grund til yderligere undersøgelser.
Mvh
Boje