Slog op, da jeg er forelsket i god ven – skal jeg sige det?
Hej :))
Hej, jeg har lige haft en kæreste, men jeg slog op med hende, fordi der var en anden, jeg bedre kunne lide. Hun går i min klasse, og jeg kan virkelig godt lide hende, og jeg tror faktisk også, hun kan lide mig, men jeg tør ikke at sige det til hende, fordi vi er rigtig gode venner og er bange for at ødelægge vores venskab.
B, 13 år

SVAR:
Kære B
Tak fordi du skriver til Adam og Eva. Det er ikke altid let at finde ud det, når følelser forandrer sig, og man bliver i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre.
Tag dig rigtig god tid
Jeg tænker, at du ikke må have alt for travlt, når du nu kan mærke, at dine følelser for din veninde har forandret sig, og du er blevet forelsket. Den følelse, du kan mærke – at du er lidt bange for at sige noget til hende lige nu – den tror jeg, du skal følge. Jeg tror, det er vigtigt, at du tager dig rigtig god tid. Så får du også mulighed for at komme godt ud af det forhold, du netop har afsluttet.
Her kan du læse lidt om, hvilke ting, der kan være svære bagefter – både for dig og din ekskæreste: Plusser ved at vente med at få en kæreste.
Nyd forelskelsen
Når du tager dig rigtig god tid, kan du også bedre mærke, hvordan dine følelser for din veninde udvikler sig. Og jeg er sikker på, at der opstår et godt tidspunkt, hvor du kan fortælle hende, hvordan du har det – og så være helt sikker på, hvad du skal sige, og hvordan du har det med hende.
Nu skriver du, at du er 13 år. Selvom følelserne er svære at styre, så er det netop sådan en periode, hvor det er rigtig godt at tænke sig grundigt om. Prøv at læse de gode råd i den her artikel: Slå koldt vand i blodet.
Hvis du klikker rundt på siden, vil du se, at mange før dig har stået i en lignende situation. Her er et par eksempler: Jeg kan lide hende – kan hun lide mig? og 14 år og forelsket. Hvordan får jeg det sagt til hende?
Jeg håber, du finder en rigtig god vej i det her.
De bedste hilsener
Susanne S. Ertbølle