Skedeindgangen næsten lukket - noget galt?

Vis spørgsmål

Hej. Ville gerne lige spørge, om hvorfor næsten hele min skedeindang er lukket, der er sådan en væg eller noget lignende.. den lukker hele indgangen.. men man kan godt stikke en finger og sådan noget ind, er der noget galt med den?

Anonym, 15 år

SVAR:

Kære du!

Jeg tror, den lukning, du beskriver foran indgangen til din skede, er jomfruhinden. Den kaldes også kønskrans, mødom eller hymnalrand. Måske er du stødt på dette ord i seksualundervisningen i skolen, eller hvis du har læst lidt om, hvordan pigers/kvinders ydre kønsorganer ser ud. Det er fuldstændig normalt - alle piger/kvinder har nemlig en jomfruhinde. Men den kan se meget forskellig ud hos forskellige kvinder.

Hinden er, som du skriver, en lille hudfold, der sidder nederst i skeden og netop dækker indgangen. Jomfruhinden kaldes sådan, fordi den ødelægges ved første samleje. (Det kan give en ganske lille blødning).

Nogle piger har en synlig, lidt tyk hudfold, andre kan næsten ikke se den. Hvis man bruger tampon, når man har menstruation, kan det også gøre, at jomfruhinden ødelægges og "forsvinder". Hos alle kvinder - også dem, der har haft sex, været gravide og fået børn, kan man se en mørk ring i bunden af skeden, der viser, hvor jomfruhinden har siddet.

Læs mere her: Pigens kønsorganer

vh Ida Rom