Skal man have samleje for at blive gravid?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har i en længere periode frygtet graviditet. Jeg har aldrig haft sex, men fik finger af en fyr, der muligvis havde sæd på fingeren.

Kan man blive gravid af dette, eller kræver det samleje? Har researchet lidt på nettet, men synes ikke, jeg kan finde et ordentligt svar. Så SKAL man have sex for at blive gravid, eller KAN MAN blive gravid af at få finger med sæd på??

Anonym kvinde, 19 år

SVAR:

Hej anonyme kvinde

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er altid rigtig godt at få sat ord på det, der fylder.

Svært at svare på

Du har researchet og har ikke fundet noget tydeligt svar, og det er nok, fordi det er meget svært at svare 100 % sikkert på dit spørgsmål. Dog vil jeg sige, at det er tæt på meget sikkert, at du ikke er blevet gravid af det, der er sket. Hvis din menstruation udebliver, kan du tage en graviditetstest for at være helt sikker.

Graviditet eller ej

For at blive gravid kræver det for det første, at du har ægløsning. Ved et normalt samleje bliver sæden sprøjtet op i livmoderen fra penis, og sæden skal så fange det æg, der er på vej ned til livmoderen. Så det er ikke så enkelt at blive gravid. På den anden side bliver mange piger gravide, uden at de overhovedet var forberedt på det og ikke mente, der var mulighed for graviditet. Læs mere i vores tema Sådan opstår en graviditet.

Fælles ansvar

For ikke at komme i den situation er det vigtigt at overveje, hvordan du undgår at blive gravid. Det er vigtigt, du også taler med din partner om det, så det er noget, I har samme indstilling til, og så din partner også tager et ansvar.

Hvis I vælger at fortsætte med at have sex, vil jeg meget opfordre jer til at bruge prævention. I vores artikel Prævention kan du/I læse om mange forskellige præventionsformer, og din egen læge kan tale med dig om, hvad der er bedst for dig at bruge.

Hvad er sex

Jeg har til sidst lyst til at tage fat i noget, du skriver: “Jeg har aldrig haft sex, men fik finger af en fyr ...” På AdamogEva.dk har vi den holdning, at det er sex, når I kæler for hinandens kønsorganer for at opnå orgasme. Det kan du læse meget mere om i vores tema Teenager og sex. Jeg vil gerne opmuntre dig til at tænke over og træffe en beslutning om, hvordan du gerne vil, dit sexliv skal være, og hvem du vil dele det allermest intime og personlige i dit liv med – og hvornår det skal ske.

Jeg håber, mit svar giver mening, og at du kan bruge det til noget.

Kærlig hilsen
Marianne Martinsen