Skal jeg vente på ham?
Jeg har set en fyr i to måneder, og det var begyndt at blive meget seriøst. Alt gik virkelig godt mellem os, og vi var meget vilde med hinanden. Pludselig begynder han at trække sig helt vildt og nærmest ignorerer mig. Han forklarer, at det er fordi, han er rigtig ked af det for tiden pga. noget med familien, og at han godt vil holde en pause.
Mit spørgsmål er, om jeg skal vente på ham og se, om vi kan genoptage forholdet igen, når han får det bedre, eller om jeg skal give slip?
C, 19 år

SVAR:
Kære C
I dit spørgsmål til os virker du til at være trist og forvirret, fordi du har oplevet, at en fyr, som du har været sammen med i to måneder, nu er begyndt at trække sig væk.
Vente eller ...?
Jeg ved ikke, om I kender hinanden så godt, at han har fortalt, hvad det er i hans familie, som gør, at han har brug for en pause i jeres forhold. Hvis det ikke er sådan, forstår jeg godt, at situationen giver dig anledning til at spørge, om du skal afvente og håbe, at han vender tilbage, eller om du skal undlade at investere flere følelser med fare for større skuffelser.
Hvor meget har I investeret?
Jo mere man investerer i et forhold, jo mere ondt gør det, hvis det går i stykker. Derfor synes jeg, du skal spørge dig selv, hvor meget han betyder for dig. Og om du har oplevet, at han har investeret lige så meget som dig i de to måneder, I har kendt hinanden. Hvis det ikke er tilfældet, kan hans forklaring (uanset, om den er sand eller ej) være en måde at forsøge at trække sig ud af et forhold, som han er kommet i tvivl om – uden at sige det direkte. Det kan være, fordi han er bange for din reaktion, men måske også fordi han tror, det vil gøre mindre ondt på dig på den måde.
Søg afklaring
Hvis han virkelig er kommet til at betyde meget for dig, synes jeg, du skal opsøge ham og tale med ham, så du kan få en afklaring. Spørg ligeud, om han tror, der er en mulighed for, at han får lyst til at genoptage jeres forhold – og hvor længe det evt. vil vare, før han får overskud til det. Hvis han ikke kan eller vil være kæreste med dig igen, får du overstået smerten nu i stedet for at leve mellem håb og tvivl i længere tid. Det kan nemlig føre til, at du også begynder at tvivle på dig selv – om du er noget værd, når han ikke er interesseret i dig. I stedet kan du efter noget tid glæde dig over, at du er kommet videre – og forhåbentlig finde en, som virkelig vil dig.
Hvis han gerne vil, du venter på ham og deler sine bekymringer med dig, må du spørge dig selv, om det er tilstrækkeligt for dig her og nu – og hvor længe du evt. vil gøre det.
Du kan læse mere i vores tema Kærestesorg og i svarene
Hvordan kommer jeg over, at min kæreste slog op?
Jeg kan ikke finde ud af ham – hvad gør jeg?
Jeg ønsker dig alt godt.
Mange hilsner
Inge