Skal jeg vente, eller sige stop nu?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en ung dreng på 19 år, som har skrevet og været sammen med en pige på 15 år. Vi mødtes på en tur med ungdomsskolen for et år siden. Allerede der kunne jeg mærke, at der var noget med hende, hver gang jeg vendte mig om, kiggede hun altid efter mig, hvilket føltes ret dejlig.

Men efter turen skulle jeg på teknisk skole og fik derfor ikke rigtigt gjort noget ud af det med hende. Først et par dage efter, vi var startet op i skole igen, der skrev vi nu mere som venner og vi skrev ikke særlig tit sammen. Men en dag kunne jeg se på facebook, at hun havde fødselsdag, og så skrev jeg tillykke til hende. Hun skrev så igen, at det var med til at gøre hendes dag meget bedre. Der kunne jeg godt fornemme, at der var lidt kemi imellem os.

Så efterhånden begyndte vi at skrive meget sammen både over sms og facebook. Men så en dag fik jeg at vide af en af min søsters veninder, at hun altså har en kæreste. Jeg grinede lidt af hende og sagde, at det har hun ikke, men så skrev jeg til hende og spurgte, om hun har en kæreste. Desværre havde hun det, og jeg blev godt nok lidt knust af det.

Men tiden gik og vi har været sammen et par gange. Så en dag skrev hun, at hun har overvejet slå op med ham, for hun havde ikke længere følelser for ham. Og igen efterhånden som tiden gik, skrev vi rigtigt godt med hinanden og var også meget glade, når vi var sammen.

Men hun har ikke slået op med sin kæreste endnu, og det har næsten varet ved i 3 måneder. Og her sidst jeg spurgte, skrev jeg om hvornår hun har tænkt sig at gøre det, og at jeg snart vil have at svar, for ellers siger jeg fra, for det gør skam også ondt på mig, skrev jeg til hende. Hun skrev, at de næsten var ved at slå op, og at de ikke har skrevet eller været sammen i over en uge og, at jeg skulle gøre, hvad jeg føler er rigtigt.

Hvad skal jeg gøre nu? Vente og se hvad der sker her til efterårsferien og håbe på, at hun har slået op med ham til den tid. Eller skal jeg stoppe det her og nu? Det er noget, jeg virkelig længe har gået og tænkt over. Håber I kan give et godt svar.

C, 19 år

SVAR:

Hej C

På den måde du beskriver, hvordan dit forhold til denne pige er, lyder det til, at der er kemi i mellem jer. Om kemien skal udmønte sig i et forhold, er ikke til at vide. Derfor kommer her nogle ting, du kan overveje. Du kan også læse vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og se, om du kan genkende nogle af de følelser, der er beskrevet.

Kommunikation

Det er svært at vurdere ud fra det, hun skriver til dig, om hun er forelsket i dig. I har skrevet meget sammen, og det kan være svært, at tolke hendes følelser, men jeg kan komme med et bud. Det kan være, at du har været spændende i hendes øjne, og hun har følt sig charmeret af, at du har set sådan på hende, og derfor har hun ikke skrevet, at hun har en kæreste. Måske fordi hun godt ved, at hun har lagt op til mere overfor dig.

Det er min fornemmelse, at I til at starte med har tolket meget i den andens handlinger, fordi I ikke har snakket direkte om det. Derfor er det nemt at blive forvirret og ikke mindst misforstå den anden. Måske har du også holdt lidt igen (for ikke at blive såret), så hun har været i tvivl, om du ville hende?

At have dig i baghånden

Jeg kan godt forstå, du bliver forvirret over, at hun skriver til dig, at hun overvejer at slå op med sin kæreste. Når hun betror det til dig, er det højst sandsynligt for at finde vejledning i din reaktion. Og hun er nok ikke så fokuseret på, hvilke følelser og tanker det sætter i gang i dig. Det er derfor vigtigt, at du passer på dine egne følelser, som du også er i gang med, når I ikke har skrevet sammen i noget tid, og der tror jeg, det er vigtigt, at du prøver at lade det ligge og give hende tid til at slå op med sin kæreste, hvis det er det rigtige for hende.

Du må ikke presse hende

Hun har tydeligvis svært ved at slå op med sin nuværende kæreste og det er sikkert fordi, hun stadig har følelser for ham. Du har svært ved at slippe hende, selvom hun har en kæreste. På samme måde har hun svært ved at slippe sin nuværende kæreste. Se det fra hendes side: Hun går fra en kæreste til en anden, og det er ikke nemt. Pas på med at presse hende til det, du gerne vil. Det kommer der sandsynligvis ikke noget godt ud af.

Hva’ nu hvis hun slår op med ekskæresten?

Hvis hun slår op med sin kæreste, synes jeg, du skal overveje, at der skal gå noget tid, før I bliver kærester. På den måde overtager du ikke ekskærestens plads, men giver tid til, at hun kommer sig over den anden og måske bliver kæreste med dig.

Jeg tror, I har brug for tid til at lære hinanden at kende uden en tredje part. Når du ved, at hun en gang har haft en kæreste og samtidig skrevet med en anden, vil du så kunne stole på, at hun ikke gør det, mens hun er sammen med dig? Derfor er det vigtigt, at I bruger tid på at blive fortrolige, hvis I bliver kærester.

Hvad gør du nu?

Jeg synes, at du skal give hende tid. Skriv til hende (hvis du ikke allerede har gjort det), at du rigtig gerne vil finde ud af, om de følelser, du har for hende, holder, men du ønsker også at respektere hendes valg. Derfor vil du lade hende være, indtil du har fundet ud af dine egne følelser, og indtil hun har besluttet sig, og du vil acceptere hendes valg.

Malene