Skal jeg vælge sommerfuglene eller de dybe følelser?
Hej brevkasse.
Først er der den her fyr. Lad os kalde ham A. Jeg har kendt A i et stykke tid, og han er super sød. Vi havde en periode, hvor vi ikke snakkede så meget sammen, fordi vi begge to har haft travlt. Jeg opgav ham lidt, selvom jeg gerne ville ham, da jeg var overbevist om, at han var ret ligeglad.
B har jeg kendt rigtig længe, men i løbet af de sidste par uger er der begyndt at være lidt imellem os. Jeg er rigtig glad for B, men så begyndte jeg at snakke med A igen. B giver mig så meget følelsesmæssigt og er alt det, jeg vil have i en fyr. Ham har jeg også været sammen med meget på det sidste, og vi har haft sex. A giver mig bare sommerfuglene. Jeg elsker jo sommerfuglene, jeg elsker følelsen af forelskelse. Den følelse har jeg bare kun med A.
A kender godt til B, men B kender ikke til A. Derfor vil jeg gerne afvise B på den sødeste måde, for han er virkelig den sidste, jeg vil såre. Jeg kan slet ikke klare tanken om at skulle undvære ham, men jeg må følge mit hjerte. Helst uden at såre ham for meget, for jeg vil ikke fortælle ham, at jeg har en anden. Det ville gøre for ondt på ham. Vi har jo haft sex, og derfor føler jeg mig som en lort, når jeg bare dropper ham. Det skal siges, at jeg har prøvet to gange ved at sige, at det ikke fungerede for mig, og at jeg havde mistet lysten til, at der skulle ske mere imellem os. Men så taler han mig fra det. Hvad skal jeg gøre uden at såre ham for meget? :(
Hilsen den frustrerede, 20 år

SVAR:
Kære frustrerede
Tak for dit spørgsmål og din frimodighed til at spørge.
Jeg fortsætter med at omtale de to fyre som A og B. Du spørger, hvordan du fortæller B, at du ikke ønsker at være sammen med ham, fordi du er blevet forelsket i A. Helst uden at såre B for meget.
Ærlighed varer længst
Min erfaring er, at man kommer længst med ærlighed. Sæt dig ned og tag en god snak med B. Tænk på, hvordan du gerne selv ville have det at vide. Du kan ikke undgå at såre ham – tværtimod tror jeg, du sårer ham endnu mere ved ikke at fortælle ham, at du har en anden. Når du er ærlig overfor ham, viser du ham mest mulig respekt.
Når det er sagt, bliver jeg lidt nysgerrig på, at du skriver, du ikke kan klare tanken om at såre B og slet ikke kan undvære ham. Du beskriver, at B har alt det, som du gerne vil have fra en fyr – men lige nu er det A, som giver dig sommerfugle i maven. Det lyder til, at du har en stor omsorg og dybe følelser for B, og alligevel er det ham, du vil gå fra?
Sommerfuglene
Forelskelse er en dejlig følelse – den gør os flyvende, dagene bliver lyse og dejlige, og bare tanken om den anden får os til at smile og få bobler i maven. Men forelskelsen er en følelse og midlertidig. Den bliver over tid enten til dyb kærlighed eller løber lige så stille ud i sandet. Forelskelse kan man vælge at give meget fokus og lade blusse op, men man kan også dæmpe den. Selve forelskelsen har sjældent samme intensitet livet ud.
Du skriver, at du elsker sommerfuglene og følelsen af forelskelse, men jeg vil gerne udfordre dig til at overveje, om det er forelskelses-følelsen, du er vild med eller A som person? Overvej med dig selv, hvad du gerne vil: Om du er på jagt efter den eneste ene eller følelsen af forelskelse. Måske skulle du gøre op med dig selv, hvad du kigger efter – en kæreste eller en flirt. Og må en flirt koste dit venskab? Som jeg hører dig beskrive B, er dine følelser for ham dybere, selvom de ikke giver dig sommerfugle i maven.
Læs mere om det i artiklerne
Kærlighed og forelskelse
Slå koldt vand i blodet
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Gode venner eller kærester
Det er rigtig dejligt at have gode venner – også af det andet køn. Vi kan lære rigtig meget af hinanden, men det kan være en udfordring ikke at misforstå hinanden, og hvad man forventer af relationen. Er man venner, bedste venner eller kærester? Det kan være svært at gå fra at være kærester til at være venner. Det kan være nødvendigt at få en snak om, hvilke forventninger man har til hinanden, og hvor grænserne går. Herunder er et link til en rigtig god artikel om forskellige trin, man kan være på i forskellige relationer: Ét trin ad gangen er det mest sikre.
Kære kvinde, jeg håber, mit svar har givet dig inspiration til, hvordan du skal tale med B, og jeg håber, I får en god snak. Skriv gerne tilbage, hvis der er noget, du mangler svar på eller vil spørge yderligere om.
De kærligste hilsner fra
Mona