Skal jeg vælge min kæreste eller mine forældre?
Hej. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.. Jeg er 24 år og har en kæreste, som kommer fra Tyrkiet. Vi bor sammen og har gjort det i 1 1/2 år.
Problemet er, at mine forældre vil ikke acceptere ham, selvom vi har været sammen i 5 år. De vil ikke engang være sammen med ham.
Han har den sødeste familie og de accepterer mig fuldt ud og har været til flere familiebegivenheder med dem.
Jeg elsker ham overalt på jorden, men vil samtidig ikke skuffe mine forældre.
Ved ikke om jeg skal gå fra ham eller lade være?
Med venlig hilsen
Den anonyme, 24 år

SVAR:
Kære Anonyme
Det er et rigtigt svært dilemma, du er havnet i, og dybest set er der kun dig selv, der kan tage valget, men jeg vil gerne give dig nogle tanker, du forhåbentlig kan bruge for at tage det valg.
Et vanskeligt valg
Du står lige nu i et af de vanskeligste valg, der findes, nemlig at skulle vælge mellem de mennesker, du elsker, og det ville jeg ønske, jeg kunne befri dig fra, men som du beskriver det, er du nu kommet til et tidspunkt, hvor du synes, du er nødt til at vælge.
Jeg kender ikke meget til din situation, men du er nu en voksen kvinde, som ikke længere er afhængig af dine forældre, men lever dit eget liv, med dine egne valg og normer. Det betyder, at dine forældre ikke længere kan bestemme over dig, deres arbejde er slut, og som forældre til voksne børn er deres opgave at være der, når deres børn har brug for det, og forsøge at støtte op om de valg børnene gør. Det er åbenbart rigtig svært for dine forældre, og det kan der være flere grunde til. For det første kan det være, at de har svært ved at slippe dig, og lade dig træffe dine egne valg, og for det andet kan det være, fordi de er bange for din kærestes kultur, og ikke kan forholde sig til det fremmede og ukendte. Der er helt sikkert mange forældre, der har problemer med begge dele, så det gør dem ikke anderledes end så mange andre, men det kan du jo ikke bruge til så meget.
Hvad er det dine forældre har svært ved at acceptere?
Når I har været sammen i 5 år, og har boet sammen i 1½ år, er jeg sikker på, at du har forsøgt at snakke med dem om det mange gange, men jeg synes, at du skal forsøge at finde ud af, hvad det er, der gør, at de har svært ved at acceptere din kæreste, for det ene har med dig at gøre, og det andet har med ham at gøre, og det er vigtigt, at du ved, hvad du har med at gøre for at kunne handle ud fra det.
Umiddelbart kan jeg forestille mig at det er svært for dem at acceptere din kærestes baggrund og kultur, og det kan også være svært, når man ofte hører historier om unge mænd fra fremmede kulturer, men det giver jo ikke dem ret til helt at afvise ham uden at give jer og ham en chance for at bevise, hvem han er som menneske. Når du fortæller om, at hans familie har taget dig til sig, og accepterer dig fuldt ud, vidner det jo også om, at han er ud af en familie, som har åbenhed og plads til andre, og det er helt sikkert smittet af på din kæreste.
Læs også dette svar om det at have forskellig tro og kulturbaggrund: Kan vi ha et godt og lykkeligt ægteskab med forskellig tro?
Dine forældres ansvar og valg - ikke dit
Så vidt jeg kan forstå på brevet, har dine forældre helt lukket af for at ville være sammen med din kæreste, og det vidner om, at de er meget opsatte på ikke at ville lære ham at kende. Det kan jeg godt forstå er frygtelig svært at være i, men det er vigtigt, at du ikke giver dig selv skylden for det, det er et ansvar dine forældre må påtage sig, det er dem, der svigter dig, og ikke dig der svigter og skuffer dem. Det er svært, når dine forældre ikke magter det, men det er ikke dit ansvar, det er deres, det er deres valg at trække sig fra jer, og ikke jer der har fravalgt dem. Det er utroligt vigtigt, at du holder fast ved det, fordi at uanset hvor voksne vi bliver, vil vi altid forsøge at gøre det så godt som muligt for vores forældre, og være bange for at skuffe dem. Jeg kan godt forstå, at det kan være skræmmende for dine forældre, at du er kæreste med en fra en kultur, de ikke kender, men hvis de ikke vil forsøge at lære ham at kende, eller give ham og dig en chance for at vise jeres kærlighed, så har dit forhold til dine forældre lidt skade, uanset om du gør det forbi eller ej; det er deres ansvar.
Fortsæt kontakten til dine forældre
Hvis jeg skal forsøge at give dig et råd om, hvad du skal gøre, er det derfor, at du skal blive hos din kæreste, og fortsætte med at forsøge at skabe en kontakt til dine forældre. Det er vigtigt, at samtalen mellem jer fortsætter for at vise, at du stadig elsker dem og gerne vil dem, og for at forsøge at holde processen i gang, så de kommer til at acceptere din kæreste. Samtidig skal du fortsat invitere dem til at besøge jer, og fejre fødselsdage osv., så de fortsat skal tage stilling til, om de vil afvise jer og kan mærke, at I gerne vil dem og ikke slår hånden af dem.
Læs mere i artiklen Slip dine forældre.
Hav det godt og held og lykke med fremtiden, med både din kæreste og dine forældre.
M.v.h. Kirsten Kirk Chritensen