Skal jeg udtrykke mine følelser overfor hende?
Da vi var på lejrtur med klassen, var der en pige fra klassen, som stillede spørgsmål konstant. Alle de andre fra klassen blev lidt irriteret over det. Det var nogle spørgsmål som disse: "Har i sofaer på Grønland?", "Hvor mange havde i så?", "Havde i Brugsen på Grønland?" OSV.
Jeg syntes nu, det var meget skægt. Den tid glemmer jeg aldrig. Hun skrev også altid til mig over sms. Hun forsatte med at stille mere seriøse spørgsmål.
Senere blev jeg forelsket i hende, jeg havde aldrig mødt en pige som hende... Men så en dag..
Hun sendte en sms, hvor der stod: "Hvad laver i drenge egentlig, når i er sammen?;)"
Jeg havde for travlt og var stresset, så jeg svarede bare hurtigt: "Det ved jeg ikke"
Der er mange af hendes "seriøse" spørgsmål, jeg svarede forkert på. Grunden til det var, enten at jeg ikke gad svare på det eller også, at jeg skulle skynde mig.
Nu skriver hun kun til mig, hvis hun virkelig keder sig. Vi er dog venner på Facebook og Skype. Men som jeg sagde. Hun skriver kun, når ingen andre er på end jeg eller hvis hun VIRKELIG keder sig.
Jeg blev ulykkelig forelsket i hende, jeg mærkede tit den ubehagelige følelse på brystet, at være fortabt, at føle man ikke bliver elsket. Der gik mange tanker i gang omkring selvmord.
Efter nogle måneder var den ulykkelig forelskelse gået over. Nu er jeg dog bare forelsket. Jeg har tit overvejet at skrive en lang besked til hende, hvor jeg udtrykker mine følelser.. Men jeg er ikke helt sikker, på det er en god ide...
Jeg over vejer skam stadig at begå selvmord. Da jeg ikke forstår meningen med at leve..
Så min spørgsmål er... Hvad skal jeg gøre? Jeg kan ikke udtrykke mine følelser ansigt til ansigt. Da hun næsten aldrig er alene.
Det med selvmord skal I ikke tage ansvar for. Det eneste, jeg spørger om, er.. Skal jeg udtrykke mine følelser over for hende...?
Tak på forhånd
Ukendt, 13 år

SVAR:
Hej 13 årige.
Dit spørgsmål er faktisk svært. Skal man fortælle, den man er forelsket i, at man er forelsket. Det er svært sådan bare at svare ja eller nej til.
Alt, hvad vi gør her i livet, er forbundet med risiko. Hvis du fortæller hende det, ja så risikerer du, at hun svarer positivt tilbage – men du risikerer jo også, at hun svarer negativt tilbage.
Hvis du ikke fortæller hende det, så risikerer du……….. at gå glip af den mulighed, at hun også viser sine følelser for dig.
Det er et valg
På den måde kan man sige, at det bliver et valg for dig, om du skal risikere det ene eller det andet. Hvis du vælger at sige det til hende, så kan fordelen være, at du får gjort en ende på alle dine overvejelser. Så bliver du fri for at gå og overveje frem og tilbage hele tiden. Så vil du få et svar og nogle gange, så kan det være helt rart at få en sag afsluttet, også selv om det skulle ende med, at hun afviser dig.
Du skriver, at jeg ikke skal forholde mig til det, du skriver om dine selvmordstanker.
Jeg vil alligevel sige til dig, at når man er ung som dig, så vil du komme til at opleve dette flere gange i dit liv. Det med at være forelsket. Det med at være i tvivl, om hvad man skal gøre. Det med at risikere at blive afvist. ALLE unge oplever i deres teenageliv, at være ulykkelig forelsket. Jeg vil sige det på den måde, faktisk er det forholdsvis normalt. Dette nævner jeg, fordi det vil være en alt for drastisk handling at foretage sig.
Jeg synes
Du skal skrive det til hende. Gør det for at få gjort en ende på alle dine overvejelser. Hvis hun svarer positivt tilbage, så er det jo bare dejligt. Hvis hun svarer negativt tilbage, ja så ved du det, og kan lægge det hele bag dig og begynde at kigge fremad på ny
Venlig Hilsen
Steen Kruse.