Skal jeg tage imod tilbud om undersøgelse for livmoderhalskræft?
Hej
Jeg har fået tilbuddet om forebyggende undersøgelse for livmoderhalskræft hos min egen læge. Jeg har overvejelser, om jeg vil tage imod tilbuddet.
Så vidt jeg ved, har man væsentlig nedsat risiko for livmoderhalskræft, når man kun har én seksuel partner, og han kun har mig som seksuel partner. Det gør måske den forebyggende undersøgelse overflødig, eller ...?
Jeg har modstand imod undersøgelsen, da jeg tænker, at hvis prøven viser celleforandring, kan jeg
1. blive unødigt urolig
2. skulle igennem evt. yderligere undersøgelser og operationer, som også alene er forebyggende
Hvis prøven ikke viser celleforandring, kan jeg muligvis risikere, at undersøgelsen alligevel gør lidt fysisk skade på mig, eller hvad?
D, 39 år

SVAR:
Kære D
Tak for dit spørgsmål; jeg tænker, at mange af os går med de samme overvejelser som dig.
Lille risiko
Du har fuldstændig ret i, at risikoen for at få livmoderhalskræft er meget lille, når du og din mand ikke har haft andre seksualpartnere end hinanden. Livmoderhalskræft skyldes i langt de fleste tilfælde HPV-virus, som er en seksuelt overført sygdom. HPV-virus kan også overføres ved oralsex og tungekys.
Du har også ret i, at undersøgelsen i dit tilfælde formentlig er overflødig, men helt at fraråde den, får du mig nok ikke til. Det er naturligvis dit eget valg. Hvis du havde været jomfru, havde jeg sagt, at du ikke behøvede at deltage i screeningsundersøgelsen.
Undersøgelsen er ufarlig
Til screeningsundersøgelsen laves en almindelig gynækologisk undersøgelse, hvor lægen ser på livmoderhalsen og samler celler med en slags vatpind fra livmoderhalsåbningen. Det eneste, du mærker, er selve den gynækologiske undersøgelse, mens opsamlingen af celler ikke kan mærkes. Du vil kun blive tilbudt yderligere undersøgelser, hvis det viser sig, at der i din celleprøve er celleforandringer. I det tilfælde vil undersøgelserne være nødvendige for at nedsætte risikoen for, at celleforandringerne kan videreudvikle sig til kræft.
Du kan læse mere om HPV i vores artikel HPV og vaccinen.
Kærlig hilsen
Else