Skal jeg satse på hende eller komme videre?
Hej Adam og Eva. Jeg er en dreng på 15 år, der står i et problem :/ Jeg har skrevet en del med denne pige (vi kalder hende lige y) og vi er begyndt rigtig at kunne li hinanden. Vi har kunnet li hinanden i over et måned og vi prøver at få det til næste niveau.
Vi har aftalt en del gange, at vi skulle være sammen, men hver gang dagen så kommer, går der noget galt. Enten kan hun ikke finde mig eller så går hendes tlf. ud eller så kom der en veninde, som så forhindrede hende i at komme og gjorde så, jeg gik meget ked og skuffet hjem. Jeg har en af gangene, hvor jeg virkelig troede, hun ville komme, været gået til den by, hun var i og skulle mødes med hende der. Jeg stod der fra kl. ca 20:00 til 01:30 om natten og til sidst kom mine venner og hentede mig, men hver gang jeg så får fat på hende på mobilen, så på en eller anden måde kan hun få vendt tingene, så det hele er godt igen og vi aftaler en ny dag.
Mine venner har tit sagt, at nu må jeg holde og se og komme videre og at hun bare kører mig rundt og leger med mig.
Men her i dag snakkede vi sammen og hun var sammen med en af sine veninder, og så skulle hendes veninde så ud og snakke med en, (y) så sin venindes dagbog og kiggede i den og der stod, at det var med vilje, de har prøvet at skille mig og (y) ad.
Men jeg ved ikke, hvad jeg skal tro :(
Skal jeg vælge og forsætte med at tro/ håbe på (y) kommer eller skal jeg lytte til mine venner og komme vider :(
Skal siges at (y) er 17 år og jeg er 15 år
Vi har begge haft en x, der havde været os utro og vi har hjulpet hinanden meget igennem det.
Håber i kan hjælpe med at løse mit problem :/
Venlig Hilsen Alex.

SVAR:
Hej Alex.
Håber du stadig har begge ben på jorden, og fortsat overvejer din situation.
Glæd dig over de gode venskaber
Ud fra det, du skriver, lyder det som om, du har nogle gode, fornuftige venner, som betyder noget for dig, og det er rigtig godt at ha` som ungt menneske.
Det forløb, du beskriver, kunne pege i retning af, at Y alligevel ikke helt mener, at hun vil mere end at have glæde af dig "i sorgens stund", da I begge havde det svært. Se det positive i at ha` været hinandens støtte, da i begge følte jer svigtet, det er godt med lyttende venner.
Læs også mere om gode venskaber her:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Aldersforskellen
Du nævner, at hun er 17 og du er 15. To år betyder intet, når man er noget ældre. Men i jeres alder er det ikke uden betydning. I er forskellige steder i jeres liv og der skal være plads til, at I hver især udvikler jer. Måske vil det være godt, først at satse på det gode venskab, som I allerede har. Det er aldrig spild af tid, da det er en meget vigtig del af kæresteforholdet, hvis det senere kommer dertil. Du kunne også vise din veninde dette svar og I kunne tale om, hvad det er i ønsker lige nu. Måske kan hun bare ikke få sig til at sige til dig, at hun ikke er parat til at være kærester, fordi hun holder rigtig meget af dig, som en god ven.
Læs mere om det med aldersforskellen i dette svar: 17 år og forelsket i min venindes bror på 14 - hvad gør vi?
Mit forslag til dig er for en tid at lade være med at tænke i "mulig kæreste", men i stedet give dig tid til at være dig og måske netop tænke over, hvem du er og hvilke værdier, du vil sætte pris på hos en pige, når du skal have kæreste igen.
Læs artiklen: Den eneste ene
Nyd at være dig selv
Det er godt også at kunne nyde din "alenetid", det er der god læring i, mange vil på et eller andet tidspunkt i livet leve alene. Nogle gange oplever jeg voksne mennesker, som absolut ikke kan finde ud af at leve alene, de bliver nærmest desperate, og skal bare ha` en at leve sammen med, så snart de er ude af et parforhold, og det er jo ikke det bedste udgangspunkt.
Når du er i et kæresteforhold, giver du jo af dig selv til et andet menneske. Intimitet, nærhed, fortrolighed og hemmeligheder, derfor er det også vigtigt, at det velovervejes, inden du går fra pige til pige. At beskytte dig selv kan derfor også være, at være "bare dig" en tid. Jeg ved godt, at tid og medier tuder ørerne fulde med "kærestesnak", det er lige før, det er unormalt ikke at ha` en kæreste, men det er helt normalt, når man er 15 år.
Du bør ikke bruge tid på, at føle dig udnyttet, det er tiden for dyrebar til, lad glæden fylde også i dit liv.
Hilsen Jytte Haven Nørgård, Familieplejer.