Skal jeg kæmpe for kæresten eller komme videre?
Hej. Jeg er meget forvirret, min kæreste slog op for snart 1 måned siden, vi havde været sammen i 4 måneder og han var min første kæreste, alt havde været fantastisk, vi havde også haft sex, det var min første gang. Han slog op, fordi han mente, jeg fortjente noget bedre end ham, at han ikke behandlede mig godt osv. Vi havde ikke været så meget sammen, de sidste to uger i vores forhold, da der startede en af min kærestes bedste venner på skolen. Derfor tilbragte han virkelig meget tid sammen med ham, faktisk hver dag, og han havde ikke tid til mig.
Da min kæreste slog op, sagde han, at jeg stadig betyder meget for ham, og at han altid vil være der for mig. Jeg føler, at han stadig har følelser for mig, at han slog op pga. medlidenhed. Hans ven havde også sagt til min kæreste, at han var blevet kedelig, efter han var kommet i et forhold. Så måske kan han også have slået op pga. det. Min ekskæreste betyder stadig ufattelig meget for mig, og vi blev hurtigt enige om at fortsætte som venner.. Men det gør simpelthen så ondt, når jeg ser ham, tanken om at han ikke er min, slår mig helt omkuld. Jeg bliver også vildt jaloux, når jeg ser ham gå med en anden pige. Jeg har sagt til ham, at jeg er kommet over ham, for at gøre tingene lettere, men ved ikke om det kun er ham, jeg har gjort det lettere for.
Han har også forandret sig en del, efter han er blevet forenet med sin ven igen, kan ikke kende ham på mange punkter. Dog bliver han helt sin gamle gavmilde jeg, når jeg er alene med ham.
Derfor er mine spørgsmål:
Skal jeg sige til ham, at jeg stadig har følelser for ham, og trænger til en pause fra ham? Kan bare ikke undvære ham.
Skal jeg prøve at vinde ham tilbage? Tror virkelig stadig han har følelser for mig.
Skal jeg give ham noget tid, så han kan komme sig over sin drengefase og så vinde ham tilbage?
Hvis jeg skal komme mig over ham, hvordan skal jeg så gøre? Og hvordan kan jeg kontrollere min jalousi?
Mange kærlige hilsner fra Anne, 17 år

SVAR:
Kære Anne
Tak for dine spørgsmål. Det lyder til, at du har brug for, at der sker noget i den ene eller anden retning inden for nærmeste fremtid, og det kan jeg godt forstå. Det må ikke være rart at gå og lade som om, du er ovre din ekskæreste og stadig have mange følelser for ham, mens han tænker, I bare er venner.
Tag en afklarende snak med ham
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at jeg ikke synes det handler om, hvorvidt du skal vinde ham tilbage eller ej. For mig at se handler det om, at du skal have talt ud med ham og have fortalt, at du stadig har følelser for ham. Og så må han give dig klar besked om, hvor han står. Hvis han ikke er klar på at genoptage jeres kæresteforhold, så synes jeg, at I skal holde en pause for venskabet også. Så kender han også grunden til, at du ikke kan være i kontakt med ham og kan tage hensyn til det.
Du skal ikke sættes på Standby
Du skriver, at du måske tror, han slog op på grund af sin ven, og at han var blevet kedelig. Hvis det er tilfældet, virker det til, at han er ret usikker på, hvor han står - ikke kun i forhold til dig - men allermest i forhold til sig selv. Og det synes jeg ikke, skal gå ud over dig. Jeg synes ikke, at du skal vente på, at han er ovre det, du kalder ”drengefasen”. På den måde sætter du dig på standby, og tænk hvis han har brug for 7 år mere. Det er din tid for dyrebar til. Du har hele livet for dig - og håber jeg kan sige det uden at lyde som en gammel dame over 80. Jeg er sikker på, at der nok skal åbne sig muligheder for dig med tiden. Hvis det ikke bliver jer, skal du nok en dag få øje på en anden sød dreng.
Måske har han svært ved at forholde sig til egne følelser
Hans begrundelse for at slå op ”at du fortjener noget bedre” kan være et tegn på, at han ikke kan finde ud af at forholde sig til sine egne følelser. I nogle tilfælde kan det være et udtryk for, at han ikke længere har de samme følelser og derfor ikke mere kan gengælde dine. Men det kan jeg selvfølgelig ikke sige med sikkerhed, om det er sådan det forholder sig. Det er en svær begrundelse for et brud, som jeg godt kan forstå, hvis du ikke føler, du kan bruge den til noget.
Du har brug for et enten eller
Så til slut vil jeg sige, at jeg synes, du skal fortælle ham, hvordan du har det og bede ham om at tage stilling til, hvor han står. Hvis han ikke har det på samme måde som dig, så synes jeg, du skal tage en tid, hvor I ikke ses – ikke kun en mellemting. Jeg tror, at et minimum af kontakt er den bedste måde at komme over ham på. Du skal ikke sættes på standby, så han kan være sammen med dig, når han har tid og lyst og ellers hænge ud med vennerne, når det er det, han føler for. Jeg håber, at du husker at passe på dig selv og sætte en grænse for, hvad du vil være med til. Du må ikke sætte dig selv i en for sårbar situation.
Håber du kan bruge noget af det, jeg har skrevet.
Læs evt. artiklen: Jalousi og kærestesorg
Venlige hilsner fra Katrine