Skal jeg gå i seng med min kæreste, eller er det bedre at vente?
Hej.
Jeg skriver ind til jer, da jeg står med nogle store spørgsmål for tiden, der skaber en del forvirring for mig.
Jeg er en 16-årig pige og har en kæreste, der er nogle måneder ældre end mig. Vi har været sammen noget tid nu, og jeg holder så utroligt meget af ham. Vi er meget tit sammen, og han gør mig altid så glad og tryg. Vi snakker meget fortroligt sammen om alting, deler en masse ting med hinanden, som vi ikke gør med nogen andre, og laver generelt en masse dejlige ting sammen. Indimellem sover vi også sammen.
Han fortæller mig hele tiden, hvor højt han elsker mig og gør så meget godt for mig. Vi har det så fantastisk sammen.
Når vi sover sammen, holder han om mig hele natten, og det gør mig så tryg. Vi kysser også og krammer hinanden hårdt. Altsammen gør mig så glad, for jeg har bare lyst til at være tæt på ham og mærke ham, og sådan har han det også.
Derfor har vi snakket lidt om at gå i seng sammen. Jeg er en lille smule nervøs, men det føles så rigtigt med ham, og han har lovet mig, at vi gør det helt stille og roligt og stopper med det samme, hvis det gør ondt og ikke er rart. Han er så sød. Derfor er det noget, jeg rigtig godt kunne tænke mig, og det er i mit hoved konstant.
Dog har jeg læst så meget om, at det kan være godt at vente, og det er derfor også i mine tanker og overvejelser hele tiden. Jeg er også en lille smule nervøs, for jeg har aldrig nogensinde prøvet det før, men når jeg holder om ham og ser hans dejlige ansigt, bliver det næsten helt dæmpet, og jeg har bare lyst. Jeg kunne derfor godt tænke mig at få nogle udefra til at hjælpe mig lidt med det her og komme med nogle råd til mig i denne her situation. Jeg er så forvirret.
Mange hilsner E, 16 år

SVAR:
Kære E
Tillykke med, at du har en dejlig kæreste, som du føler dig tryg sammen med! At kunne tale sammen om alt muligt og have en særlig fortrolighed er af afgørende betydning for et godt forhold. Jeg fornemmer, at du bare er vildt glad i det forhold, og det er fantastisk! Nyd denne glæde og brug energien til at lære ham bedre at kende, men også til at lære dig selv endnu bedre at kende.
Forvirring
Du fortæller om din forvirring i forhold til, om I skal gå i seng med hinanden eller ej. Det vil jeg vende tilbage til, når jeg har bedt dig forholde dig til nogle ting ved jeres forhold.
Byg videre på fortrolighed
Lige nu er I forelskede, og det kan være en fantastisk følelse. Der er spænding imellem jer og stor glæde, og I har bare lyst til at være sammen og lyst til hinanden. Det er DEJLIGT! Fortsæt med at lære hinanden endnu bedre at kende ved at lave forskelligt sammen og tale om forskelligt for på den måde også at finde endnu mere ud af, hvad den anden tænker.
- I kan fx tale om værdier. Altså hvad I hver især synes, der er vigtigt her i livet.
- I kan tale om, hvordan I ønsker at være kærester. Hvordan I ønsker, jeres indbyrdes forhold skal være, men også hvor meget der skal være plads til jeres venner. Hvordan ønsker I at være, når I sammen er sammen med andre? Hvad er vigtigt for jer hver især?
- Er der ting i jeres forhold, hvor I gør hinanden særlig glade? Tal også, om der er ting, der kan være svært. Og sæt ord på din nervøsitet overfor ham.
Fri til at være dig
Kan I begge to være jer selv? For fortsat at udvikle et stærkt forhold er det vigtigt, at I begge kan være jer selv. Det er helt sikkert, at der vil være punkter, hvor I er forskellige og tænker og mener noget forskelligt. Er der plads til det i jeres forhold? Prøv at udforske det. Når der en dag kommer konflikter, hvordan vil I så håndtere det? For det er sikkert, at der på et tidspunkt vil opstå nogle svære situationer. Det gør der i alle forhold.
Sex hvornår?
Lige nu er alt godt. I er 16 år, har livet foran jer og er glade. Det er godt at give af sig selv, men det er også godt at passe på sig selv. Sex er dejligt og skaber et stærkt bånd. Derfor er mit klare råd til jer: Find ud af, om I kan være jer selv også i modgang. Find ud af, om I kan have forskellige meninger og vent med sex. I har tiden foran jer. Hvor længe I bliver sammen er der ingen, der ved på nuværende tidspunkt. Selv om sex er dejligt, og I har lyst, så pas på jer selv og vent, til I kender hinanden på godt og ondt og er klar til at binde jer og stå med et ansvar. Sex er ikke bare for sjov. Det involverer følelser på en særlig måde og binder to mennesker tæt, tæt sammen. Det skal man være klar til. Og så kan sex jo faktisk medføre, at I sammen skaber et barn. Er I klar til at blive forældre?
Læs mere om fordelene ved at vente med sex i artiklerne Værd at vente på, Sex og følelser og 10 gode grunde til at vente med sex. I kan måske få gode ideer til jeres forhold ved at læse artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
Nyd i stedet hinanden på alle mulige andre måder. Nyd, at I har hinanden, at I er forelskede, og at det er forår :)
De bedste hilsner fra
Lene