Skal jeg fortælle min veninde at jeg har følelser for hende?
Jeg er en pige på 17 år, der har haft følelser for min veninde i snart 2 år. Nu er jeg lige så småt blevet klar til at fortælle hende det, jeg er bare bange for, at det vil ødelægge vores venskab.
Skal jeg fortælle hende det, som det er, at jeg tror, jeg har følelser for hende og så sige, at jeg ikke håber, det vil ødelægge vores venskab? Eller skal jeg bare rende rundt med den følelse, uden at nogen ved det?
Anonym

SVAR:
Kære anonyme dig.
Først skal du have tak for din henvendelse og dit spørgsmål.
At have følelser for en anden person er en helt naturlig ting. Du fortæller om, at du har en veninde og at jeres venskab har varet i 2 år. Allerede her er der mange følelser på spil. Måske oplever du dig levende og glad, når du er sammen med hende, måske kan du være afslappet og føle dig varm og lykkelig sammen med hende. Når hun er din gode veninde, er hun helt sikkert også et meget betydningsfuldt menneske for dig.
Hvilke følelser er det, der er i spil?
Ud fra din meget korte beskrivelse, er det lidt svært at vide, hvad det er, du mener. Da du fortæller, at du er nervøs for at tale med hende om en ganske bestemt følelse, du har for hende, gætter jeg på dine overvejelser handler om seksuelle følelser, og at du selv er i tvivl, om du måske er lesbisk. Når du skriver: ” Eller skal jeg bare rende rundt med den følelse, uden at nogen ved det?”, opfatter jeg det som en tvivl hos dig selv om, hvad det er, der er på spil, og jeg kan godt forstå, du frygter at miste din veninde, hvis du fortæller hende om det, hvis du ikke kender hendes holdning.
Tal med en fortrolig om dine følelser
Jeg ved ikke, om du har andre venner, eller om du har nogle, du kan tale med om dine tanker og følelser, men inden du ”kaster dig ud i det”, vil jeg opfordre dig til at få styr på, hvilke følelser det er, du har – så du ikke låser dig selv fast i et bestemt mønster, og jeg synes bestemt ikke, du ”bare skal rende rundt med den følelse, uden nogen ved det”, men at du skal snakke med andre om det, uden først at risikere at ødelægge dit gode venskab med din veninde. En begyndelse kunne være at søge på adamogeva og læse andres spørgsmål og svar. Her er nogle eksempler og du kan selv finde flere:Hjælp, jeg tror jeg er lebbe
Hvis det ikke er nok for dig, eller jeg helt har misforstået, hvad det var, du spurgte om, er du meget velkommen til at henvende dig igen.
Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen