Skal jeg fortælle hende, jeg kan li' hende eller ej?
Hej, jeg er en dreng på 16 år og er vild med en pige, som er samme alder som mig. Vi har kendt hinanden i meget lang tid, og i lange tider har jeg ønsket, at vi skulle være sammen, men jeg har aldrig kunnet få mig taget sammen til at spørge hende. Og jeg skal på efterskole efter min afgangseksamen.
Jeg har lidt en fornemmelse af, at hun også kan li mig, fordi jeg har hørt lidt fra en veninde, men jeg er ikke helt sikker. Jeg havde tænkt mig at spørge en af hendes veninder, om hun stadig kan li mig, men jeg ved ikke, om det er det rigtige at gøre. Hvis hun nu kan li mig, ved jeg ikke, hvordan jeg skulle få det sagt, og jeg ville helst havde gjort det, før jeg tager på efterskole.
Jeg er helt splittet, så jeg håber, I kan hjælpe :)
Hilsen J, 16 år

SVAR:
Hej J
Tak for dit spørgsmål.
Det lyder til, at du ikke helt ved, hvad hverken hun, eller du selv føler. Derfor tror jeg, det er en god ide, at I lærer hinanden bedre at kende. Ja, det er nemmere sagt end gjort, så hvordan kommer I lige til det, hvis du er lidt genert overfor hende?
Du må tage mod til dig og spørge hende om at lave noget sammen. Bare et eller andet hvor I rent faktisk er sammen og ikke bare skriver sammen på mobil eller net. Hvordan skal du så spørge hende? Mit bedste råd er at gå direkte til hende. Det med at spørge hendes veninde bliver nemt lidt rodet, og der kan opstå mange misforståelser med hende som en part imellem jer.
Læs evt. mere  under temaet: Fra venner til kærester.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Asbjørn Thorø Overby