Skal jeg blive i mit kæresteforhold?
Hej AdamogEva.
Jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med i syv måneder. Han er rigtig sød, giver mig masser af komplimenter osv. Men når man tænker på, at vi kun har været sammen i syv måneder, synes jeg efterhånden, der har været for mange problemer.
For det første vil han aldrig være sammen med mig. De sidste tre uger har vi fx kun været sammen én gang, og sådan er det ofte. Hvis jeg spørger, om han vil være sammen, kommer han med en masse dårlige undskyldninger til, hvorfor vi ikke skal være sammen.
En anden ting der går mig meget på er, at vi går på samme skole, og vi har aldrig sagt hej til hinanden derude. Han går simpelthen lige forbi mig hver gang, også selvom han har set mig. Jeg har sagt til ham flere gange, at det går mig på, men alligevel sker der intet.
Er efterhånden i tvivl, om det her forhold er værd at kæmpe for og blive i.
Hilsen C, 19 år

SVAR:
Hej C
Tak for dit brev. Jeg vil gerne skrive mine tanker til dig, efter jeg har læst det. Jeg tænker, det er meget forståeligt, du har brug for at overveje jeres forhold.
Byggesten til et kæresteforhold
Jeg lægger mærke til, at du fortæller to positive ting om din kæreste:
Du oplever ham værende sød.
Han giver dig komplimenter.
Jeg får lyst til at spørge dig, om det er nok byggesten til at bygge videre med sammen med din kæreste? Er der flere ting, du sætter pris på ved ham?
Udfordringer i kæresteforhold
Det lyder til, at du er usikker på jeres forhold. Din oplevelse er:
– Han vil aldrig være sammen med mig
– Han har dårlige undskyldninger
– Han hilser ikke på mig, selvom vi går på samme skole
Jeg forstår derfor godt, du overvejer, om det er værd at kæmpe for at blive i. Det er dit valg og dit ansvar at overveje, om du tænker, der kan arbejdes på, at du kan trives sammen med ham som din kæreste. Set fra min stol er det bekymrende, at ens kæreste ikke vil kendes ved en. Det bliver du ramt af. Det er helt forståeligt.
At blive afklaret
I har været kærester i syv måneder. Du har brug for at få afklaret, om I skal fortsætte. Jeg har tænkt følgende til overvejelse: Vil det være en mulighed, du aftaler at mødes med din kæreste og fortæller ham, at der er noget, du har brug for, for at du kan fortsætte kæresteforholdet? Lav to lister.
– Liste 1 med jeg-sætter-pris-på-ting
– Liste 2 med det der udfordrer dig.
Du kan opfordre ham til på samme måde at lave to lister, hvor han noterer det, han tænker. I læser hver især jeres lister op og taler om tingene en ad gangen. Måske kan det være en hjælp til fælles afklaring, så I kan nå frem til, om I har nok byggesten at bygge videre med i jeres kæresteforhold, og om det er muligt at arbejde med jeres udfordringer hver især.
Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
Jeg ønsker dig det bedste.
Mange hilsner
Hanne Esmarch