Skal jeg bare blive kæreste med ham?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva.dk

Jeg er forelsket i en dreng, som går på samme efterskole som mig. Jeg har været lidt i tvivl, om jeg egentlig var forelsket i ham, og det fandt jeg så ud af efter noget tid.

Jeg har snakket med en lærer på efterskolen og min mor. De siger begge to, at jeg skal vente med at gøre det offentligt på skolen, fordi jeg bliver nødt til at have overstået mine eksamener. Han har været forelsket i mig i lang tid, og det har han også sagt til mig.

Men problemet er bare, om jeg skal vente med at blive kæreste med ham til fx sommerferien eller bare få det overstået og gøre det nu? Og om jeg så skal være ligeglad med, hvad andre mener eller gøre efter det, som min mor mener?

Jeg er bange for, hvad mine veninder siger. Jeg er også lidt bange for, at han ikke kan vente i så lang tid, som jeg vil have det.

Håber, I svarer hurtigt :)

Forvirret pige, 16 år

SVAR:

Kære forvirrede pige

Tak for din henvendelse. Jeg ved ikke, om du allerede er færdig med dine eksamener og dermed allerede har løst dine problemer, eller om du stadig er udfordret og venter på et udefra-perspektiv. Uanset hvad, håber jeg, mine tanker kan hjælpe dig på en eller anden måde – hvis ikke nu, så måske senere i livet.

Når jeg læser din besked, forstår jeg den sådan: Du er forelsket i en dreng, der også er forelsket i dig, men ved ikke, om du skal lytte til din mavefornemmelse og blive kæreste med ham nu eller lytte til råd fra voksne, som du har tillid til og vente med at blive kæreste med ham. Det virker, som om du har lyst til at gøre, som bl.a. din mor har rådet dig til, men i så fald er du nervøs for, hvad andre tænker – og ikke mindst ham, du er forelsket i. Når jeg læser din besked, tænker jeg derfor, at du stiller to spørgsmål i ét: 1) Skal du lytte til dig selv eller andre? og 2) Hvad tænker andre om dig?

LYT TIL DIG SELV – OG ANDRE

Det bliver sikkert ikke sidste gang, du står i en situation, hvor du selv har én holdning til noget, mens andre har en anden. Sådan en situation er ikke let. Og slet ikke, når det handler om kærlighed og følelser. Men jeg tror, det er vigtigt, at man i sådanne situationer er tro over for sig selv. Det er vigtigt, du mærker efter, hvad din egen mavefornemmelse siger dig. Det er trods alt dit liv og dig, der skal leve i og med den nye situation – og du skal have dig selv med!

Når det er sagt, så kan det være godt at lytte til andre og på den måde få hjælp til at komme i kontakt med sin “mave”. Ved at høre andres meninger kan man nemlig nogle gange bedre mærke sine egne tanker – om ikke andet efter at have tænkt lidt mere. På den måde kan man få et hint om, hvad man selv tænker, der er rigtigt eller forkert.

Så når du spørger, om du skal blive kæreste med den fyr, du er forelsket i, nu eller senere – så er det kun dig, der kender svaret. Du kan lytte til andres mulige perspektiver og bruge god tid på at mærke efter, hvad der sker i dig, når du hører deres input, og hvad du føler, der er mest rigtigt at gøre. Som jeg skrev tidligere, virker det dog, som om du faktisk har taget en beslutning og har lyst til at vente, som din mor har rådet dig til, men bliver bremset pga. din frygt for andres respons.

TAL MED ANDRE

Som et led i at mærke sig selv og sin “mave”, kan det være godt, at der er en veninde, en lærer eller måske din mor, der lytter til dig uden at kommentere på det, du siger. På den måde får du alle dine tanker vendt. Måske får både du og den, der lytter til dig mere klarhed over situationen. Det kan nemlig være godt at have nogle lyttende ører, men også at være de lyttende ører. Man kan lære meget ved begge ting.

Når du har fortalt og fortalt og fortalt, kan du efterfølgende høre responsen. Så bliver du også mere afklaret i forhold til, hvad nogle andre kan tænke om din situation og deres holdning til den.

Tal også med den fyr, som du er forelsket i, så han ved, hvilke tanker du går rundt med – og så han ikke kommer til at misforstå din tavshed. Vær ærlig over for ham. Så kan det være, han også åbner sig for dig og måske viser større forståelse for din situation, end du går og frygter.

VÆR DIG SELV

Ved at tale med andre viser du også, hvem du er. Og det er helt sikkert en fantastisk pige med mange gode tanker, værdier og evner. Hende skal du stå ved og være stolt af! Du skal ikke være bange for, hvad andre tænker – selvom det er en helt normalt at være det, også når man er teenager.

Du er dig, og du dur – også med dine tanker og handlinger. Du bliver aldrig magen til alle de andre, og du kommer aldrig til at tænke det helt samme som dem, men hvem siger, at du skal det? Jeg tror, det er vigtigt, at man tør være sig selv, også selvom man nogle gange stikker lidt ud fra mængden. Jeg kender godt selv, at det er angstprovokerende at skille sig ud, men min erfaring er, at det ikke ændrer noget – ikke andet end at jeg bliver fyldt med unødige bekymringer. Og det ønsker jeg ikke for dig. Jeg ønsker, at du selvsikkert kan stå ved dig selv og dine beslutninger gennem livet.

Du kan læse det her svar til en anden spørger, der giver gode råd til, hvordan man bliver mere sikker på sig selv: Hvordan kan jeg få mere selvtillíd?

Sæt dig selv fri. Mærk din “mave”. Vær dig – for det er du den bedste til!

Jeg håber, du kan bruge mine tanker til at komme i kontakt med din mavefornemmelse, ellers skriver du bare igen.

De bedste hilsner – og ønsker om en god sommer
Anna